Liseberg tar hjälp av Borås textilstudenter när nya uniformer ska designas

Förra året uppdaterade Liseberg sin varumärkesplattform med nya färger och mönster. Med den som utgångspunkt skall en ny, enhetlig design på alla nöjesparkens uniformer skapas, för att tas i bruk år 2016- 2017.

Efter beslut på Liseberg valde man att ta vara på närheten till textilstaden Borås och dess fina designutbildningar med unga, nytänkande studenter.

Liseberg startade designtävlingen ”Framtidens Lisebergsuniform” där studenter från Nordisk Designskola och Textilhögskolan i Borås fick bidra med designförslag.

Bidragen ställdes ut i Lisebergs personalmatsal, där alla anställda hade möjlighet att skriva kommentarer och tycka till om förslagen. Klädstyrgruppen som bestod av VD, försäljningschef, HR- chef och uniformschef på Liseberg utsåg därefter det vinnande bidraget med stöd av personalens synpunkter. Det fanns många bra idéer i alla förslag men till slut enades gruppen om en vinnare.

Det vinnande bidraget kommer från Nordisk Designskola och innehåller ett helhetskoncept med uniformer till såväl attraktionsförare som serveringspersonal och tjänstemän.

”Projektet har i sin helhet varit väldigt roligt och givande. Det är kul att se vilken energi och kraft som ligger bakom alla förslag. Nordisk Designskola har verkligen lagt ner mycket tid på detta och vi har fått en bra kontakt med varandra.Alla skolans förslag är väldigt genomtänkta och har en röd tråd. Allt är genomförbart och verklighetsförankrat. Proffsiga presentationer med jättefina böcker och planscher.

Jag tycker det är roligt att arbeta med Nordisk Designskolas studenter eftersom de är i samma ålder som vår säsongspersonal. De tänker ungefär på samma sätt som vår personal om kläder i dag.

Vi vill vara ett företag som arbetar med moderna plagg som håller i minst tre år.”

- Gun Blomberg, uniformschef, Liseberg

För mer information vänligen kontakta:

Minna Engström Heino, rektor, Nordisk Designskola. Tel: +46 70 513 06 75.

Mail: minna@nordiskdesignskola.se

Lisa Siljeblad, presskoordinator,  Liseberg. Tel: 031-733 01 27. Mail: lisa.siljeblad@liseberg.se

• Undervisning, lärande