Pressmeddelande -

Pressträff med generaldirektör Thomas Perssons och besök på Nordiska Textilakademin och Borås Yrkeshögskola

Textilbranschen står inför en stor kompetensbrist inom såväl textil som digitalisering. Bristen påverkar branscher som handel, och de företag som säljer IT-baserade tjänster.
Men det finns ljuspunkter. Nordiska Textilakademins och Borås Yrkeshögskolas utbildningsmodeller har väckt intresse hos Myndigheten för Yrkeshögskolan.

Möt generaldirektör Thomas Perssons hos Nordiska Textilakademin och Borås Yrkeshögskola den 13 mars.

- Intresset för utbildningsmodellen, som Nordiska Textilakademin erbjuder med branschinriktade utbildningar, är mycket intressant och den vill vi presentera för Thomas Persson. Representanter från näringslivet finns på plats för att vara med och diskutera hur man ser på framtiden där man bland annat efterfrågar en långsiktighet, säger Christian Lundell, VD för Nordiska Textilakademin.

Nordiska Textilakademin erbjuder i dag en mängd olika utbildningsmöjligheter för textilbranschen inom ett antal områden; inköp, design, kvalitet, hållbarhet, sälj och CSR som några exempel. Utbildningarna täcker utbildningsbehovet från design till färdig produkt.

Borås Yrkeshögskolas breda utbildningserbjudande, inom branscher som textil, handel, digitalisering, produktion och offentlig sektor t ex sjukvård, gör Borås Yrkeshögskola till en av regionens starkaste utbildningsanordnare.

- Borås Yrkeshögskola ser att ett nära samarbete med arbetslivet är en förutsättning för kompetensförsörjningen i Boråsregionen. En viktig fråga som kommer att lyftas är att Boråsregionen är ett eget upptagningsområde, säger Josipa Matic, rektor på Borås Yrkeshögskola.

SCHEMAT FÖR DAGEN

Dagen börjar kl. 10.00 på Nordiska Textilakademin, Textile Fashion Center, Skaraborgsvägen3A i Borås och avslutas kl 15.00 hos Borås Yrkeshögskola.

Media är välkommen till pressträffen kl 14.40 i Borås Yrkeshögskolas lokaler, våning tre på Textile Fashion Center. För mer information, kontakta Ingrid Grankvist: ingrid@nordiskatextilakademin.se eller 0703-880770.

10.00 Rundvandring i Nordiska Textilakademins lokaler

10.30 Träff med personal och styrelsemedlemmar från Nordiska Textilakademin. Diskussion kring ansökningsförfarandet, näringslivets förväntningar på en textil branschskola

12.00 Lunch i The Company, Textile Fashion Center

12.45 Rundvandring i Borås Yrkeshögskolas lokaler

13.00 Träff med personal från Borås Yrkeshögskola och representanter från ledningsgrupperna i några utvalda utbildningar. Vi börjar med en presentation om Borås Yrkeshögskola för att sedan öppna upp för diskussioner kring utmaningar i ansökningsförfarandet, studentbostäder, FA-regioner, kompetensbehovet etc.

14.40 Pressträff, gemensam Nordiska T­extilakademin och Borås Yrkeshögskola. Träffen hålls hos Borås Yrkeshögskola.

------------

Vill du veta mer?