Protekos största satsning någonsin

Stiftelsen Proteko i Borås firar 30 år den 17 november 2016. Samtidigt ökar efterfrågan på utbildning inom textil och design. Därför satsar Proteko på sin största utbildningssatsning någonsin. Utbildningarna är skräddarsydda utifrån företagens behov och anpassade efter studenternas önskan att utveckla sin kreativitet och textila kompetens.

Pressen välkomnas kl. 14.30 till Proteko, Simonsland, Skaraborgsvägen 3, Borås.

-Vi vill att utbildningen ska vara tillgänglig, flexibel och individuell, säger Christian Lundell, vd stiftelsen Proteko. Det är hög tid att göra kvalificerade högskoleinriktade yrkesutbildningar tillgängliga för alla. Utbildningssystemet bygger på de behov som både företag och studenter har. Men nu handlar det om en egen valfrihet för studenterna och ett mycket större utbud att välja ifrån. Vi tror att detta också kommer att gynna företagen att kunna välja rätt kompetens i sin verksamhet.

-Omsättningen inom den svenska modebranschen var 305 miljarder kronor 2015. Det innebär en ökning med 15,3 procent från föregående år. Intresset för svenskt mode fortsätter att öka i världen. Då måste vi också svara upp med utbildningar för att kunna tillgodose företagens behov av vässade medarbetare.

-Ordet skräddarsytt får sin verkliga och dubbla mening i de nya utbildningarna som vi startar, säger Minna Engström Heino, utbildningsledare och creative director för stiftelsen Proteko. Man kan välja om man vill studera på heltid inom en yrkeshögskoleutbildning eller välja sin egen kursplan utifrån drömmar och mål. Det viktiga i alla utbildningarna är det skarpa arbetssättet som Nordisk Designskola har introducerat genom kontakter med designföretag, nationella och internationella.

-Stiftelsens varumärken, Proteko Textil utbildning, Proteko affärsutveckling och Nordisk Designskola, täcker utbildningsbehoven från design till färdig produkt samtidigt som vi satsar på flera utbildningsnivåer inom hållbar utveckling och här finns gedigen forskning som är viktig att tillämpa i utbildningen, säger Leila Pekkala, stiftelsens ordförande. Digitaliseringen är en annan viktig fråga som är en potential och innebär stora förändringar och möjligheter i branschen. Vi har en mycket stark vision som tar sitt avstamp i vår 30-åriga historia med siktet inställt på de nästkommande 30 åren. Styrelsen har sett potentialen inom organisationen och ser stora möjligheter att bidra till den textila branschutvecklingen.

Röster från studenterna:

Lisa studerar inom hotell och restaurang, intresserad av formgivning, väljer en distanskurs inom grafisk design.

Kajsa pluggar samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet och är intresserad av hur modetrender uppstår och vill ha mer kunskap om textilens påverkan på vår miljö.

Tomas jobbar som inköpsassistent och vill komma vidare i karriären. Han väljer en distanskurs inom inköp som företaget betalar.

Ida och Alex är kreatörer inom musik och animation, de har idéer om kläder, de väljer en kurs inom affärsutveckling och får coaching hela vägen från idé till verklighet.

Christoffer har jobbat i fjällen. Han vill utnyttja sina erfarenheter i ett team för att utveckla produkter med inriktning på outdoor.

På Proteko/Nordisk Designskola kan man studera i sin takt och skräddarsy sin utbildning. Vilka av dessa kommer att göra skillnad för framtiden? Det vet vi inte. Men vi vet att genom utbildning skapas möjligheten för många. Ledorden är en utbildning som ska vara tillgänglig, flexibel och individuell med alla möjligheter för en spännande framtid.

För mer information kontakta gärna:

Christian Lundell, vd, 0739-602626

Leila Pekkala, styrelseordförande, 0709-261560

Minna Engström Heino, utbildningsledare och creative director, 0705-130675

www.proteko.se

www.nordiskdesignskola.se

FAKTA Proteko:

Proteko skapades för 30 år sedan med syfte att utveckla kompetensen och lönsamheten i den svenska textilverksamheten. Stiftelsen Proteko tog ett nytt steg genom förvärvet 2015 av Nordisk Designskola som bedriver yrkeshögskoleutbildning i Borås och Åre inom mode-, sport- och skodesign. Protekos övergripande mål är att verka för god kompetensnivå inom ett brett fält med utgångspunkt från företagens behov och framförallt framtidens behov. Det genomförs genom ett hundratal lärare och samarbetspartners inom det stora kontaktnät som Proteko och Nordisk Designskola bygger på.

FAKTA Modebranschen:

Den totala omsättningen för modebranschen är 305 miljarder SEK. Exporten steg med 19,6 procent under 2015 och de inhemska märkena växte med 7,0 procent. Det innebär en ökning med 50 procent sedan 2007. Modebranschen anställde 58 000 personer 2015, en ökning med drygt 4 procent. Drygt 3 av 4 anställda är kvinnor. Exporten inom mode/textil utgör 11 procent av Sveriges totala export. Glädjande är att de mindre företagen ökat och bidrar. Det internationella intresset för svenskt mode växer. Svenska designers skapar eftertraktade kläder och skapar innovation kring hållbarhet och nytänkande.

• proteko
  • proteko30