En julresa i tiden på Nordiska kompaniet

En julresa i tiden på Nordiska kompaniet

Årets skyltfönster symboliserar sex olika tidsepoker från 1915, året då varuhuset öppnade på hamngatan, fram tills idag. Fönstren lyfter milstolpar i stadens historia så som öppningen av Skansen och årtiondet när TV:n blev en del av det svenska folkhemmet. I bakgrunden av varje fönster visualiseras dåtidens betraktare med tidstypiska kläder, frisyrer och miljöer som med hjälp av teknik och interaktiva inslag förstärker skillnaden mellan de olika årtiondena.

• Vi är otroligt stolta över att NKs julskyltning är en traditionsenlig, självklar och viktig start på julen för så många. Vi strävar varje år efter att bygga en spännande föreställning för våra besökare. Julen har funnits på NK sedan 1902 och i år har vi valt att skildra vår händelserika historia på ett underhållande sätt för alla generationer, säger Karin Svensson, kommunikationsansvarig på Nordiska Kompaniet.

Avtäckningen av Nordiska Kompaniets julskyltning är en stark tradition både i Stockholm och Göteborg. Förberedelserna har pågått i nästan ett år och allt från den musik som spelas i skyltfönstren till dekorationer och händelser är noga utvalt för att skapa den rätta julkänslan för besökare i och utanför varuhuset. Avtäckningen av julskyltningen sker söndagen den 15 november kl 10.50 i samband med att jultomten och hans nissar anländer för att öppna upp varuhuset med den omtalade gyllene nyckeln.

Kuriosa om julen på NK

Årets kampanjbild är hämtad från NKs arkiv 1942.

Det krävs 15 timmar och 12 personer, bland annat en cirkusartist, upphängd i sele, för att sätta upp Ljusgårdens stora julgran.

Ljusgården kläs i år med 180 m girlanger.

Fasadens julbelysning på varuhuset i Stockholm består av totalt 6400 meter ljusslingor och fler än 64 000 lampor.

Fönstret som år 1970 innehåller 360 liter popcorn.

NK-klockan på varuhusets tak i Stockholm roterar 7200 gånger på julafton.

För mer information vänligen kontakta:

Jenny Sandberg, Nordiska Kompaniet, 08-762 90 85, jenny.Sandberg@nk.se

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2013 uppgick till totalt 2,9 mdrsek och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 8,7 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 2,4 miljoner.