Kocklandslaget visar upp Showmatsbordet på NK idag

Svenska Kocklandslaget är i slutfasen av de noggranna förberedelserna inför Culinary World Cup i november. Som ett sista genrep visar laget idag upp det så kallade showmatsbordet, Kalla Bordet, med temat "Kontrasternas vindar" på NK i Stockholm. Det svenska laget är världens mest framgångsrika och siktar på guldmedalj i Luxemburg.

- Det börjar bli en tradition att Svenska Kocklandslaget visar upp Kalla Bordet på NK. I år är det extra roligt eftersom Fredrik Björlin, vår nya chefskock på NK Restauranger, är med i landslaget säger Magnus Smedmark, Varuhuschef på NK Stockholm.

Kalla Bordet utgör tillsammans med Varmköket de två tävlingsgrenarna i Culinary World Cup, där 25 nationer tävlar om vem som är bäst på matlagning. Rätterna bedöms utifrån de fyra kriterierna presentation och smak, hantverk och fackkunskap, hygien & ekonomi samt team work. Svenska Kocklandslaget har sedan tidigare två OS-guld och två VM-guld och siktar nu på att återta VM-titeln efter en silvermedalj 2006.

– Vi har legat i hårdträning sedan i våras och vi är stolta och spända över att visa upp resultatet för allmänheten idag på NK i Stockholm. Det är den perfekta uppladdningen för hela laget inför World Cup att laga upp samtliga rätter på Kalla Bordet i skarpt läge och vi hoppas på en imponerad publik idag, säger Krister Dahl, lagledare för Svenska Kocklandslaget.

Svenska Kocklandslaget har valt att arbeta med ett tema som handlar om kontraster för att lyfta fram de olika rätterna på olika sätt. Temat "Winds of Change and Contrast" är en lekfull twist på svensk 50-talsretro, där kontraster mellan form, färg, teknik och material låter rätterna tala för sig. Temat som även bjuder på en och annan överraskning för såväl öga som smaklökar ska föra det svenska laget mot en guldmedalj i Culinary World Cup.

Kocklandslagets nya kokbok Kung i Köket kommer att finnas till försäljning på NK Bokhandel.

Om Svenska Kocklandslaget: Genom att ta hem tre OS-medaljer i rad har Svenska Kocklandslaget gjort det svenska köket känt över hela världen och visat på svenska råvarors mångfald och kvalité. Grunden till framgången ligger i såväl förmåga att skapa ett effektivt och samverkande team som i teamets innovativa förmåga att använda de svenska råvarorna. Svenska Kocklandslaget är en del av Svenska Kockars Förening och består av 11 medlemmar. Laget leds av lagledaren Krister Dahl som även tar laget mot nästa stora utmaning - World Cup i Luxemburg, november 2010.

Bilder för nedladdning kommer inom kort.

För mer information kontakta:

Nina Hag, Presskontakt NK, 08-762 90 75

Evert Bränd, Projektledare Kocklandslaget, 0708-38 48 65