NK Access lanserar Maggio Italian Jewelry på NK Stockholm.

NK Access lanserar Maggio Italian Jewelry på NK Stockholm.

I höst utökar NK Access sitt sortiment med smycken från Maggio Italian Jewelry. De handgjorda silversmyckena har anor från 60-talets Italien där varumärket grundades av Rodolfo Maggio. Arvet och varumärket lever idag vidare i Sverige genom sonen Federico Maggio. Kollektionen lanseras exklusivt på NK Access i Stockholm.

– Vi letar hela tiden efter nya spännande designers som tillsammans med de starka internationella varumärken vi har, kan skapa ett unikt och intressant sortiment. Maggio Italian Jewelry passar bra in vår varumärkesmix och stärker utbudet av smycken på NK Access i Stockholm, säger Eva Lindström, VD NK Access.

Maggio Italian Jewelry grundades i Milano av Rodolfo Maggio, skulptör, restauratör och konstnär. Idag har sonen Federico Maggio fört arvet och smyckesdesignen vidare. Kollektionen Garibaldi, döpt efter den gata i Milano där Rodolfos ateljé låg, består av smycken som helt eller delvis hämtats från faderns kollektioner. Smyckena kännetecknas av ett ingraverat namn, ett signum som lever kvar än idag. Kollektionen består av armband, halsband, ringar och örhängen i sterling silver.

– Våra smycken är skapade under en tid som präglades av frihet och öppenhet. Idag ser verkligheten annorlunda ut och det är spännande att se hur historien får ett nytt kapitel i och med lanseringen i Sverige och på NK, säger Federico Maggio, Maggio Italian Jewelry.

Grundaren Rodolfo Maggio

Rodolfo Maggio föddes i Milano 1941. Han verkade under sextio- och sjuttiotalet på Corso Garibaldi i samma stad, sida vid sida med landets främsta konstnärer och modehus. Hans konstnärskap tog sig många olika uttryck. Han arbetade som skulptör, restauratör och konstnär och blev med åren en framstående smyckesformgivare och silversmed. Han avled stilla 2006, och lämnade efter sig en skatt i form av designade smycken, former och idéer som idag lever vidare genom sonen Federico Maggio som är verksam i Sverige.

Kollektionen Garibaldi säljs exklusivt på NK Access på Gatuplan i Stockholm. Priserna ligger mellan 1950-3495 kr.

Pressbilder finns att ladda ner på

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/nordiska_kompaniet

För mer information vänligen kontakta:

Nina Hag, presskontakt Nordiska Kompaniet, 08 -762 90 75, nina.hag@nk.se

Charlie Andersson, NK Access, 076-555 95 09, charlie@imagegroup.se

Federico Maggio, 070-570 70 51, federico@maggio.se

Nordiska Kompaniet grundades 1902 och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2010 uppgick till totalt 2,8 MSEK och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka nio miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är tre miljoner.