NK auktionerar ut årets juldekor på Bukowskis Market.

Från den 16 januari finns en unik chans att bjuda hem sagolika kreationer från NK:s julskyltning. I en auktion anordnad av Bukowskis Market finns utvalda installationer till försäljning, såsom en rosa, paljettbeströdd drake och en mekanisk julkalender. Intäkterna från auktionen skänks oavkortat till Childhood Foundation.

NK:s julskyltning har, med sina kreativa och spektakulära skyltfönster, blivit en stark jultradition i Stockholm. I en auktion som pågår mellan 16 januari och 2 februari på Bukowskis Market, finns möjligheten att bli ägare till utvalda delar från julskyltningen. Kreationerna är alla unika och handgjorda av JoAnn Tan Studio, där JoAnn Tan är Creative Director för NK:s skyltfönster sedan 2011.

- NK:s julskyltning är årets höjdpunkt för våra besökare. Vi har genom åren fått många förfrågningar från kunder om att köpa delar av skyltningen. Därför känns det spännande att, tillsammans med Bukowskis Market, kunna genomföra en auktion, säger Daniel Stipich, marknadschef på Nordiska Kompaniet.

- Det är otroligt givande för Bukowskis Market att gå in i ett samarbete med NK. Vi står för samma värderingar som handlar om långsiktig kvalitet och tidlösa föremål kopplat till hög kreativitetsgrad, säger André Enkler, eventansvarig på Bukowskis Market.

JoAnn Tan har, innan NK, gjort sig känd för sina konstnärliga skapelser för bland annat det italienska lyxvarumärket Moschinos skyltfönster. Förberedelserna inför årets julskyltning började JoAnn och hennes kreativa team att jobba med redan för ett år sedan och inspirationen har de hämtat från djurens magiska värld.

Utropspriserna för auktionen startar på 1000 kr. Ett urval av auktionsobjekten kommer att ställas ut i Ljusgården på NK från 16 januari.

Auktionen är öppen mellan den 16 januari och 2 februari.

För att bjuda besök www.bukowskismarket.com

För mer information vänligen kontakta:

Karolina Solberg, Nordiska Kompaniet, 08-762 90 87, karolina.solberg@nk.se

Lotta Brattin, IBEYOSTUDIO, 08-32 88 01, lotta@ibeyostudio.se

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2012 uppgick till totalt 2,9 miljarder kronor och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 9,5 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 3 miljoner.