NK Glas, Porslin & Kök visar glasutställningen Vatten - i samarbete med Sveriges främsta glaskonstnärer.

NK Glas, Porslin & Kök visar glasutställningen Vatten
-  i samarbete med Sveriges främsta glaskonstnärer.

I sommar visar NK Glas, Porslin & Kök en unik utställning i samarbete med Kosta Boda och Orrefors. Utställningen visar unika glaskonstverk skapade kring temat Vatten. Konstverken visas tillsammans med bilder av fotografen Pedro Ferreira som tar betraktaren med på en resa under vattenytan. Utställningen kommer ta plats både i varuhuset och i skyltfönstren på NK i Stockholm och Göteborg under sommaren.

- I år har vi förmånen att samla Sveriges främsta glaskonstnärer från både Kosta Boda och Orrefors och visa något av det mest klassiska och svenska vi har. Detta gör vi på ett inspirerande och annorlunda sätt, för både svenska och utländska kunder, säger Jörgen Eriksson VD NK Glas, Porslin & Kök.

De sex konstnärerna har tolkat ett gemensamt tema och skapat unika glaskonstverk. Konstverken visas för första gången i utställningen Vatten, tillsammans med välkända klassiker från samma formgivare. Till utställningen har artisten Carl Chapal spelat in ledmotivet Water som kommer att spelas i samband med utställningen.

- Det är spännande att se Sveriges unga stjärnskott på samma arena som våra mest namnkunniga och erfarna formgivare. Deras olika personligheter och karaktärer skapar en unik dynamik i utställningen, fortsätter Jörgen.

Utställningen pågår mellan 22 juni och 7 augusti i Stockholm och 23 juni och 7 augusti i Göteborg. Under perioden kommer guidade turer, på både svenska och engelska, att hållas på NK Stockholm. Utställningen riktar sig både till svenska och utländska besökare. Störst intresse för det svenska glaset finns hos våra besökare från Ryssland och Kina.

Formgivarna:
Kosta Boda: Kjell Engman, Bertil Vallien, Åsa Jungnelius, Ludvig Löfgren.
Orrefors: Ingegerd Råman, Lena Bergström.

Guidade turer utgår från Ljusgården, NK Stockholm, kl 15.00 måndagar, tisdagar och fredagar (engelska). Utställningskarta finns att ladda ner på www.nk.se och bifogat som dokument. Information om varje konstnär och konstverk kan följas via QR-koder på respektive utställningsyta.

För mer information kontakta:

Jörgen Eriksson, VD NK Glas, Porslin & Kök, tel 0704-129627, jorgen.eriksson@northernclassic.se

Nina Hag, presskontakt Nordiska Kompaniet, tel 08-762 9075, nina.hag@nk.se

Monica Perman, Pressansvarig Nordiska Kompaniet Göteborg, tel 031-710 21 18, monica.perman@nk.se

Nordiska Kompaniet grundades 1902 och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2010 uppgick till totalt 2,8 MSEK och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka nio miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är tre miljoner.