NK Glas, Porslin & Kök visar Livets sköra konst – sedd genom svenskt glas.

Efter förra årets uppskattade glasutställning på NK så presenterar NK Glas, Porslin och Kök en ny sommarutställning i samarbete med Kosta Boda och Orrefors. Curatorn Alexander Lervik har i samarbete med fotografen Helén PE tolkat livet efter bröllopet och visar svenskt glaskonst på ett helt nytt sätt. Mellan den 1 juli och den 8 augusti visas utställningen på Nordiska Kompaniet i både Stockholm och Göteborg.

Som en kontrast till vårens och försommarens bröllopsyra så har årets utställning istället fått tolka livet efter bröllopet. Curator Alexander Lervik har i samarbete med fotografen Helén PE tolkat livet efter bröllopet och fångat livets sköra konst genom kärlek, sex, barn, kris och vardag, fest och glädje. Dessa teman smälts ihop i ett samspel mellan fotografi och svensk glaskonst. I utställningen presenteras unik glaskonst, som visas för första gången, sida vid sida med välkända svenska klassiker som vi har omkring oss varje dag.

”Inspirationen till utställningen kom vid ett besök i Paris och en konstutställning på le Bon Marché. Utställningen i Paris födde idén om att visa traditionellt hantverk i en ny konstform,  säger Jörgen Eriksson VD NK Glas, Porslin & Kök.”

Utställningen pågår mellan den 1 juli och 8 augusti på NK i både Stockholm och Göteborg och är tänkt att locka såväl stockholmare/göteborgare som utländska besökare. Störst intresse för det svenska glaset finns hos våra besökare från Ryssland och Kina. Utställningen ger NK:s besökare en möjlighet att uppleva glasriket i varuhusen.

Formgivare

Orrefors: Ingegerd Råman, Erika Lagerbielke, Lena Bergström och Malin Lindal.

Kosta Boda: Ludvig Löfgren, Åsa Jungnelius, Ulrica Hydman Vallien, Bertil Vallien, Kjell Engman och Göran Wärff.

För mer information kontakta

Jörgen Eriksson, VD NK Glas,Porslin & Kök, tel 0704-129627, jorgen.eriksson@northernclassic.se

Andreas Sjöstrand, IBEYOSTUDIO, tel 08-328801, andreas@ibeyostudio.se

Louise Kihlberg, PR-ansvarig NK, tel 08-762 90 86, louise.kihlberg@nk.se