NK hyllar kärleken och bröllopet.

NK hyllar kärleken och bröllopet.

Nordiska Kompaniet i både Stockholm och Göteborg kommer att hylla kärleken och bröllopet genom en mängd olika aktiviteter. I Stockholm kommer Gunnar Kajs blomstersmyckningskonst tillsammans med Lars Erikssons formgivning av måltiden att fylla Hamngatans skyltfönster.

Den 4 t o m 22 juni kommer Nordiska Kompaniet i Stockholm att dekorera Hamngatans skyltfönster med en hyllning till kärleken och bröllopet. Temat för skyltningen är ”Bordet där allting händer”. Ett 30 meter långt bord som sträcker sig genom hela fasaden och där varje skyltfönster visar bröllopsfestens olika faser, från fix till framtiden. Kreatörerna bakom skyltfönsteridén och utförandet är Gunnar Kaj, blomsterkreatör och Lars Eriksson, formgivare av måltider.

- Vi har valt att göra en riktig festdukning och stort kalas i NK:s skyltfönster, men också visa på förberedelserna, jobbet bakom, slitet och förvandlingen. Sagobröllop uppstår inte av sig själva, säger Gunnar Kaj och Lars Eriksson.

Gunnar Kajs blomstersmyckningskonst har vi tidigare bl a kunnat se vid Nobelbanketterna och i en rad olika utställningar både i och utanför Sverige. Lars Eriksson arbetar med formen för festen, där dukning och gestaltning blir värdeladdade och fyllda med symbolik. Lars har deltagit i ett flertal måltidssatsningar i Sverige och utomlands och driver i år forskningsprojektet Måltidens estetiska rörelseschema vid Grythytte Akademie. Tillsammans arrangerar Gunnar och Lars festens olika delar som blir till en gemensam helhet, som känns unik och skapar feststämning. Symboliken har ett stort värde vid arbetet med blommor och dukning. Det historiska mötet mellan prinsessan och mannen av folket, mellan slottet och skogen, symboliseras i skyltfönstren av kolonner och furustammar.

Förutom skyltfönster kommer man att kunna se bröllopstårtor, diamanter och brudklänningar. Även ett gästspel av den unikt framtagna Barbie-dockan som föreställer Kronprinsessan Victoria finns att beskåda på ytan mellan NK Damaccessoarer och NK Details mellan den 9-20 juni.

Pressbilder finns att ladda ner från måndag den 7 juni.

För mer information vänligen kontakta:

Louise Lövgren, PR-ansvarig NK Stockholm, tfn 08-762 90 86

Nordiska Kompaniet grundades 1902 och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2009 uppgick till totalt 2646 MSEK och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka nio miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är tre miljoner.