NK uppmärksammar morgondagens lysande stjärna med utmärkelsen Nordiska Kompaniets Framtidslöfte på NK Galan 2017.

Den 25 september är det återigen dags för Nordiska Kompaniet att främja och premiera modeskapare och varumärken under NK Galan på Berns i Stockholm. Nu presenterar NK, tillsammans med årets jury, de nominerade i kategorin Nordiska Kompaniets Framtidslöfte där vi i år ser ett svenskt varumärke bland kandidaterna.

När Nordiska Kompaniet öppnade på Hamngatan 1915 imponerades besökarna av att varuhuset var så modernt och tekniskt avancerat. NK fortsätter än idag att kombinera förnyelse med tradition och genom årets höstkampanj Artificiella Ikoner behåller varuhusen ena foten i historien och kliver med den andra in i framtiden. I samband med detta, och som en av landets främsta modepåverkare, vill NK lyfta en person eller varumärke som spås inta den internationella modescenen.

Nominerade till Nordiska Kompaniets Framtidslöfte är:

Simone Rocha
Totême
Jacquemus

Juryns motiveringar lyder:

Simone Rocha

Få designer har så tidigt i sin karriär fått så stort inflytande på den internationella modescenen. Med en romantisk signatur och det tydliga feminina formspråket blev Simone Rochas volymer, volanger och verkshöjd snabbt allas favorit.”

Totême

” Med en uppdaterad progressivitet skapas perfektion i ett gångbart och utsökt formspråk. Totême har på kort tid placerat sig som en ny stark symbol för den skandinaviska designtraditionen med en internationell ansats. Såhär vill vi konsumera 2017, hög kvalitet, hög bärbarhet och hög långsiktighet.”

Jacquemus

Detta unga varumärke har funnit essensen av vad mode kan vara. Med en nostalgisk fot i det franska arvet skapas en oblyg, starkt kontemporär och närvarande design där de klassiska elementen drivs och överdrivs. Med skulpturala skalor och lek med proportioner och volymer skapas ett helt nytt formspråk som bara kan vara signerat Jacquemus”

NK Galans jury består av ordförande Elin Frendberg, vd Swedish Fashion Council, Pär Engsheden, modedesigner och programansvarig på Beckmans, Ingela Klemetz - Farago, fotograf och stilikon, Johan Lindeberg, grundare av J.Lindeberg och BLK DNM, Mats Gustafson, modeillustratör och JoAnn Tan, creative director JoAnn Tan Studios. Tillsammans utser de vinnare i kategorierna, Nordiska Kompaniets Framtidslöfte, Nordiska Kompaniets Stilikon och Nordiska Kompaniets Innovationspris.

Nordiska Kompaniets Hederspris utses av Nordiska Kompaniet. Den femte pristagaren, Nordiska Kompaniets Varumärkespris, utses av NK:s kunder genom en röstning som startade den 23 augusti på www.nk.se.

Vinnarna presenteras på NK Galan den 25 september på Berns/ China Teatern i Stockholm.

För bilder, vänligen besök:

Nordiska Kompaniet bildades 1902 och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. NK:s försäljning uppgick 2016 till drygt 3 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 11 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1 200 personer. Varumärket NK och varuhusen ägs av det börsnoterade fastighetsbolaget Hufvudstaden AB.Läs mer påwww.nk.sesamtwww.hufvudstaden.se