Nya NK-produkter till jul - En NK-nalle, teburkar i miniatyrset och nya delikatesser flyttar in.

Den egna teddybjörnen har blivit en symbol för några av världens stora varuhus. När NK väljer att lansera sin nalle så gör man det i samarbete med Steiff, en av världens främsta tillverkare av teddybjörnar. Den handgjorda NK-nallen är 32 centimeter lång och flyttar in på NK Lek & Baby till jul. Pris: 895 kronor.

NK:s svartvita, logotypprydda teburk är så populär att den varit slutsåld i långa perioder under hösten. Inför julen har NK Kaffe & Tehandel tagit fram en miniversion av teburken som finns att köpa i set om tre, innehållandes tesorterna Sir Williams, NK:s svarta Julte, samt NK:s Röda Mulen. Pris för trepack: 199 kronor.

Serien Selected by NK Saluhall erbjuder delikatesser som passar perfekt till årets julbord. En produkt som fått den ärofyllda Selected by-stämpeln är Skedvi knäckebröd - producerat i den lilla byn Stora Skedvi i Dalarna. Bagarna på Skedvi Bageri använder hantverksmässiga metoder och vedeldade ugnar. Resultatet är ett fint och knaprigt knäckebröd vars rostade toner gör det till ett läckert tillbehör till både julluncher och frukostpålägg. Pris 89 kr/470 g.

Två ekologiska balsamvinägrar tillkommer också i Selected by NK Saluhall-familjen. Båda kommer från staden Modena i norra Italien och har råvaror producerade av ett 100% ekologiskt jordbruk. Den ena balsamvinägern har en densitet på 1,20 kg/l och en ung, frisk karaktär som passar bra till sallader, kalla grönsaker och såsreducering. Den andra balsamvinägern har en densitet på 1,32 kg/l och en len,fyllig konsistens med känsla av flytande honung som passar fint till desserter, ostar och kötträtter. Pris:149 kr/250 ml.

- Julen har firats på NK sedan 1902 och är fortfarande en av årets absoluta höjdpunkter i varuhusen.

Julskyltningen har blivit en självklar destination men känslan stannar inte där. Med våra egna NK-produkter så vill vi erbjuda besökaren en upplevelse att ta med hem, säger Andreas Edström,Varuhuschef, NK Stockholm

För mer information vänligen kontakta:

Jenny Sandberg, Nordiska Kompaniet, 08-762 90 85, 070-182 90 85, jenny.sandberg@nk.se

Lisa Dixdotter, IBEYOSTUDIO, 073-426 82 98, lisa@ibeyostudio.se

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2013 uppgick till totalt 2,9 mdrsek och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 8,7 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 2,4 miljoner.