Rosenrummet på NK lanserar couture.

Rosenrummet på NK lanserar couture.

I vår återupplivas NK:s couturesalong. I samarbete med två av Sveriges främsta couturedesigner Lars Wallin och Fadi el Khoury lanserar nu Rosenrummet på NK en unik satsning på couture.

Lars Wallin och Fadi el Khoury kommer att sy upp en särskild "made to measure"-kollektion med färdiga plagg och klänningar som kommer att säljas exklusivt på NK. Dessutom kommer de även att erbjuda skräddarsydd couture i samarbete med Rosenrummet.

– Vi är väldigt stolta över att få samarbeta med Sveriges toppskikt av couturedesigners. Det har länge saknats coutureplagg i NK:s sortiment och nu kan vi äntligen ge våra kunder möjligheten att handla måttbeställda, helt unika plagg, säger Lisa Rogalin, vd och grundare av Rosenrummet.

NK:s Franska damskrädderi hade sin storhetstid under första halvan av 1900-talet och sydde upp plagg på licens från bland annat Balenciaga, Chanel och Dior under ledning av Kurt Jakobsson. Han hade erfarenhet från franska modehuset Lucile och var en av de få svenskarna som bjöds in till haute couture-visningarna i Paris. Nu är det åter dags för NK att införa couture fast denna gång genom våra svenska modeskapare.

– Att erbjuda couture på NK stärker självklart vår position som det internationella varuhuset och det ligger helt rätt i tiden år 2012. Våra kunder bli allt mer medvetna och letar efter tidlösa, klassiska plagg som håller år efter år, säger Magnus Smedmark, varuhuschef NK Stockholm.

”Made-to-measure” består av en färdig kollektion plagg där kunden väljer färg, storlek och ibland tyg på en redan befintlig modell som sedan sys efter kundens mått. Normalt sett ingår alltid en provning innan plagget är färdigt. Prisintervallet på ”made-to-measure” ligger på 5 000 – 35 000 kronor. Den som beställer ett coutureplagg får en helt unik kreation som ingen annan har och som sys upp exakt efter kundens mått och önskemål. Couture kan kosta från 30 000 kronor upp till flera hundratusen kronor beroende på modell och tygval.

Varje designer kommer att ta fram minst sex plagg till sin ”made-to-measure”-kollektion. Couture beställs separat. Försäljning och beställningar påbörjas från och med vecka 12 hos Rosenrummet, där kunden bokar ett personligt möte.

Bilaga: Mer information om designerna.

Om Rosenrummet

Rosenrummet öppnade på NK hösten 2010 och är en privat lounge som erbjuder stilkonsultation, personal shopping samt spabehandlingar. Tjänsterna riktar sig både till män och till kvinnor.

För mer information vänligen kontakta:

Lisa Rogalin, vd och grundare, Rosenrummet Nordiska Kompaniet, tel. 070-441 40 10, lisa.rogalin@rrnk.se

Helena Thorén, presskontakt, Micael Bindefeld AB, tel. 070-769 92 28, helena.thoren@bindefeldab.se

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2011uppgick till totalt 2,8 MSEK och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 9,5 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 3 miljoner.