Starta julen på Nordiska Kompaniet tillsammans med Julens Hjälpredor.

Nordiska Kompaniet startar julen 2013 genom att avslöja vilka som egentligen står bakom säsongens magi. Skatan som målar rödhakarna röda, draken som sprutar eld i spisen och bävern som fäller julgranarna är några av de fantasifulla kreationer du kan se i NK:s julskyltning. Avtäckningen äger rum på NK:s skyltsöndag som i år infaller den 17:e november klockan 11.50 i Göteborg.

I år har djuren huvudrollen i julen på Nordiska Kompaniet, då de är Julens Hjälpredor. Inspirationen har JoAnn Tan, som är kreativt ansvarig för NK:s skyltfönster, hämtat från djurens magiska värld och deras hemliga inblandning bakom julförberedelserna. Att erbjuda en trollbindande julskyltning där man tänjer på fantasins gränser, har under åren fått tiotusentals besökare att vallfärda till NK för att uppleva det som markerar början av julen i Göteborg.

– Vi är väldigt stolta över att NK:s julskyltning är en stark jultradition. Det är alltid en otrolig spänning och förväntan inför avtäckningen på skyltsöndagen. Särskilt bland alla de besökare som varje år kommer för att hälsa julen välkommen tillsammans med oss, säger varuhuschef Dag Agård.

Avtäckningen av NK:s julskyltning har blivit en självklar start för julen i Göteborg och förberedelserna startar redan ett år i förväg. Allt sker i största hemlighet inför skyltsöndagen som är den 17:e november klockan 11.50 i Göteborg. Då kommer tomten med häst och vagn till NK för att, tillsammans med sina tomtenissar, öppna dörren till varuhuset med sin guldnyckel.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2012 uppgick till totalt 2,9 miljarder kronor och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 9,5 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 3 miljoner.