Foto: Peter Segemark

Händer som lyder – Hantverkarna vid Handarbetets Vänner

Hantverkarna vid Handarbetets Vänner har allt sedan starten 1874 tillverkat textilier av högsta kvalitet. Vid ateljén har konstnärers och formgivares skisser omvandlats till sofistikerade broderier och vävnader som sedan har fått smycka både offentliga och privata rum. Trots detta har hantverkarna oftast arbetat i det fördolda. De har sällan berättat om produktionen och inte heller krävt att få ta plats i utställningar och publikationer. Deras främsta uttryckssätt har varit själva arbetet.

Syftet med denna bok är att låta hantverkarna berätta: om metoder och strategier och om Handarbetets Vänner som kreativ miljö. I deras vittnesmål finns verksamhetens hela historia införlivad. De nötta trappstegen, dunkande vävstolarna och fräna dofterna från färgeriet manifesterar en värld där höga krav på konstnärlighet och material omsätts i handling. Hur går det till? Manualerna är få. Desto viktigare är det tysta lärandet, den kreativa dialogen – och att ha händer som lyder.

Annelie Holmberg är lektor i slöjd vid Linköpings universitet. Hon har tidigare skrivit om förhållandet mellan akademisk och praktisk kunskap i hantverk och har även en bakgrund som konstvävare.

208 sidor, illustrerad, inbunden
Format 190 x 230 mm