Formexplosion med rysk och afrikansk inspiration inleder sommaren på Nordiska museet.

I sommar omvandlas Nordiska museets stora hall till en kulturell mötesplats i trefaldig bemärkelse. Årets Sommarslöjd, 3 utställningar i 1, tar inspiration från Ryssland, Afrika, Norden, Sverige och blandar ny design med folkkultur. Nordisk design möter afrikanskt hantverk i Li Edelkoorts utställning NORTH MEETS SOUTH. Vackra kombinationer och formmässiga överraskningar i en utställning om formens urform. Li Edelkoort är en av världens mest inflytelserika trendkännare. Hon har hittat estetiska länkar mellan afrikanskt hantverk och nordisk design. Båda tillhör formens urform eller formens DNA, som hon väljer att kalla det. Genom utställningen NORTH MEETS SOUTH delger hon nu museipubliken likheterna i kulturernas formspråk. Skandinaviskt eller afrikanskt? Svaret är långt ifrån självklart. I utställningen visas välkända föremål som Björn Dahlströms BD1-stol, Pia Walléns filtarbete tillsammans med hushållsföremål från Sydafrika, Zambia, Etiopien, Marocko och Benin. Utställningen visades på Svenska Institutet i Paris sommaren 2005. I Sommarslöjd 2006 visas även Rysk inspiration i form av en slöjdkollektion producerad av 2005 års slöjdstipendiat, andraårseleverna på Sätergläntan Hemslöjdens gård. Två länders formspråk, tekniker och material förenas i en liten utställning med folklig hantverkstradition. Bilder utan begränsningar, budskap utan ord är gränslösa symboler. I utställningens tredje del får tingen tala. Tre formgivare har fått i uppdrag att sammanställa var sin formkollektion utifrån tre gränslösa symboler; rosen, stjärnan och hjärtat. Här finns också bildrika föremål ur museets samlingar och rysk folkkonst från en privat samling. Utställningen pågår 18/5-10/9 Sommarslöjd är producerad i samarbete med Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund, SHR. Pressträff med Li Edelkoort och SHR 16/5 kl. 15 Mer information kommer, anmälan till hanna.ljungman@nordiskamuseet.se För mer information om utställningen kontakta: Maria Regazzoni Rapp, utställningsproducent, e-post: maria.regazzoni.rapp@nordiskamuseet.se tfn: 08-519 546 81. För pressinformation och bilder kontakta: Hanna Ljungman, e-post hanna.ljungman@nordiskamuseet.se, tfn: 08-519 546 74. Besök gärna Pressens sida på www.nordiskamuseet.se för mer information och pressbilder på museet.