Inbjudan till pressträff 27 augusti: Gamlingar – hur var det och hur vill du ha det?

Nordiska museet – en plats för diskussion om framtidens äldrevård

Finns det vinnare och förlorare i dagens svenska äldreomsorg? Vem ska ta hand om de gamla? Nordiska museet ger plats för en av höstens mest aktuella och angelägna frågor.

Ålderdomen berör oss alla, förr eller senare och på olika sätt. Inför höstens val har frågan blivit brännande; hur ska vi ta hand om våra gamla? Med utställningen Gamlingar – hur var det och hur vill du ha det? som utgångspunkt blir Nordiska museet en mötesplats för politiker, intresseorganisationer, vårdanställda, forskare, anhöriga – och förstås för alla som själva är gamla. Tisdag 2 september samlas representanter från de åtta riksdagspartierna på museet för en öppen diskussion om framtidens äldrevård. Under veckorna som följer fortsätter Nordiska museet att ge plats för diskussioner, utfrågningar, studiecirkel och föredrag om dåtid, nutid och framtid – utifrån den såväl politiska som personliga frågan om äldrevården i Sverige.

Läs mer om utställningen och hela programutbudet nedan.

Välkommen till pressträff onsdag 27 augusti kl 15.00 på Nordiska museet.

·  Christina Mattsson, Nordiska museets styresman, inleder.

·  På plats finns utställningens producent och sakkunniga intendenter, samt ansvarig för programverksamheten.

·  Möjlighet att ställa frågor och se utställningen.

Vi bjuder på kaffe och kaka.

O.S.A. senast måndag 25/8
till lisa.ringsby@nordiskamuseet.se eller telefon 08-519 546 74

Projektledare
Lena Landerberg
lena.landerberg@nordiskamuseet.se

Innehållsansvarig
Leif Wallin
leif.wallin@nordiskamuseet.se

Programansvarig
Annika Gooch
annika.gooch@nordiskamuseet.se

Lisa Ringsby
lisa.ringsby@nordiskamuseet.se

Äldreomsorgen i ett historiskt perspektiv

Har synen på gamla ändrats? Var det kanske bättre förr? I den nya utställningen Gamlingar – hur var det och hur vill du ha det? på Nordiska museet visas statistik och fakta varvat med personliga berättelser i intervjuer, fotografier och tidningsartiklar som berättar hur vi tagit hand om våra gamla genom tiderna. Förhållandet mellan generationer, frågan om att klara sig själv eller bli en belastning för de yngre, olika typer av hjälpmedel och förändringen från fattigstuga till hemtjänst är teman som tas upp.

Genom intervjuer med äldre, anhöriga och vårdpersonal har Nordiska museet fått in många nutida berättelser som lyfter olika perspektiv:

”Önskar att det fanns hjälp att få när man behövde den, men det förstår jag ju att det inte går. Man måste vänja sig, för vad kan man begära av livet när man är så här gammal.”
Ruth 94 år, Södermalm, Stockholm

”För jag vill inte vara en belastning för mina barn, de har sitt. Jag vet att de bryr sig om mig och ser till att jag har det bra, de ringer varje dag och hälsar på när de kan, de har ju sitt. Jag vill inte att de ska offra något för mig. Jag har gett dem livet och det vill jag att de ska leva. Då är jag nöjd.”
Svea 93 år, Arjeplog

”Nu kommer du tycka att jag är en hemsk människa, men jag vill faktiskt inte besöka min far på äldreboendet. Jag mår ärligt talat dåligt, känner att jag inte klarar det. Jag skäms för att känna så här, men jag har inte slutat att älska honom. Jag har bara slutat besöka honom.”
Anders 47 år, Östermalm, Stockholm

”Nu när jag vill vara med min man så anses jag vara besökare! Ibland blir jag svartsjuk på personalen som har tagit min plats, att alltid vara vid hans sida.”
Carina 59 år, Linköping

”Som personal förväntas jag vara både vårdare som torkar rumpor och ger medicin, men jag ska också vara stand-in-anhörig för de anhöriga som inte hinner, eller inte klarar av, att se sina älskade bli gamla.”
Julia 22 år, Vellinge

”Idag har jobbet ingen status och vi är lägst på skalan. Men inte bland de äldre och deras anhöriga, där får vi fortfarande uppskattning. Det är stort och jag blir stolt för då betyder mitt arbete något och är viktigt.”
Yousef 56 år, Kungsholmen, Stockholm

Utställningen Gamlingar – hur var det och hur vill du ha det? öppnade 4 juli 2014 och visas fram till 15 mars 2015.

Visste du att…

·  Den första svenska professuren i geriatrik, läran om äldres sjukdomar, kom först 1975.

·  Fram till 1800-talet var det vanligt med så kallade undantagskontrakt. Ett slags pensionsförsäkring och rättsligt dokument om osämja uppstod mellan generationerna.

·  1963 fanns färdtjänst i kommunal regi i fyra svenska kommuner, under 1970-talet fanns det i samtliga.

·  Av de ca 1,8 miljoner personerna över 65 år i Sverige idag…

… använder cirka 100 000 rullstol.

… använder ungefär 300 000 rollator.

… använder cirka 300-350 000 hörapparat.

… blev 67 343 opererade för starr år 2012.

… fick 16 894 höftledsproteser inopererade år 2012.

… fick 6 865 en pacemaker inopererad år 2012.

·  Andelen av äldre som får hjälp av sina barn har ökat under flera decennier, samtidigt som de som får hjälp av äldreomsorgen har minskat. Nästan var fjärde plats på äldreboende har försvunnit under 2000-talet.

·  En ökad andel av de mest sjuka äldre bor kvar hemma. År 2007 bodde 66 procent av de mest sjuka äldre hemma, motsvarande siffra år 2012 var 72 procent.

Källor: Hjälpmedelsinstitutet, Statistiska centralbyrån, Socialstyrelsen samt Att ge omsorg mitt i livet, Stockholms universitet 2014:1.

2 september
Debatt om framtidens äldrevård med representanter från de åtta riksdagspartierna.

Journalisten och föreläsaren Pia Sehm, som bland annat arbetar på TV4 Nyheterna, modererar en öppen diskussion mellan följande deltagare:

Agneta Luttropp (MP)
Anders Andersson (KD)
Anders W Jonsson (C)
Barbro Westerholm (FP)
Catharina Bråkenhielm (S)
Eva Olofsson (V)
Margareta B Kjellin (M)
Per Ramhorn (SD)

Sakkunniga från bland annat Vårdförbundet och PRO finns på plats och inbjuds liksom publiken att ställa frågor till politikerna.

10 september
Föreläsning i samarbete med Stockholms universitet. Mellan jämlikhetsambitioner och marknadsmodeller: svensk äldreomsorg i korsdrag.

Marta Szebehely, professor i socialt arbete med inriktning mot omsorg vid Stockholms universitet, föreläser om tendenser i dagens äldreomsorg, om ideal och realiteter med avstamp i 1950-talet och fram till idag. Den svenska äldreomsorgen har präglats av en jämlikhetsambition – alla äldre oavsett plånbokens storlek ska ha tillgång till lika god äldreomsorg. Vad innebär resursåtstramning, minskning av platser i äldreboenden och de ökande inslagen av privata alternativ? Riskerar äldreomsorgen att bli mindre jämlik? Finns det vinnare och förlorare i dagens svenska äldreomsorg?

Som inledning och avslutning på kvällen deltar två av museets intendenter. Leif Wallin berättar utifrån utställningen om äldreomsorgen genom historien; om synen på äldre, förhållanden mellan generationerna och hur de äldre har tagits om hand. Cecilia Wallquist berättar om intervjuarbetet inför utställningen. Hur ser vardagen i äldreomsorgen ut för personal, anhöriga och framför allt för de vars röster kanske inte alltid hörs, de gamla själva?

24 september
Samtal i samarbete med Socialstyrelsen: Vem tar hand om dina föräldrar i framtiden – du eller äldreomsorgen?

Gabriella Ahlström, journalist och författare, leder ett samtal med följande deltagare:

Lars-Erik Holm, generaldirektör för Socialstyrelsen. Äldrefrågor är en av myndighetens viktigaste frågor.

Petra Ulmanen, doktorand. Petras avhandling handlar om anhöriga i svensk äldreomsorgspolitik, liksom hur anhörigas omsorgsinsatser för äldre påverkar deras möjligheter till förvärvsarbete och försörjning.

Irene Andersson, lektor vid Malmö högskola. Irene har skrivit Min syster fick alzheimer. I boken beskriver hon sin kamp som närstående för att systern ska få en trygg och fungerande vård på ett demensboende.

Johan Hjertqvist, VD för Health Consumer Powerhouse. Författare till boken Skandal eller succé om den svenska äldreomsorgens utveckling och framtida utmaningar.

24 september, 1 oktober och 8 oktober
Studiecirkel i samarbete med ABF utifrån Nordiska museets utställning Gamlingar hur var det och hur vill du ha det?

Deltagarna i studiecirkeln tar inspiration från museets utställning, följer dagens debatt i ämnet äldrevård och delar personliga erfarenheter och tankar kring den egna ålderdomen. Föranmälan via www.abf.se

28 september
Cirkus Äldre de Luxe

Cirkus Cirkör tar cirkusen till äldrevården – och till Nordiska museet, med Cirkus Äldre de Luxe. Se cirkusshowen På flygande fot, träffa artisterna och var med på sittcirkus med rörelseträning för äldre. Det finns även möjlighet att gå på visning i utställningen.

8 oktober
Föreläsning: De gyllene silveråren.

Författaren Bodil Jönsson kommer till Nordiska museet och håller en av sina populära föreläsningar. ”Äldre utgör inte en grupp som utvecklats klumpvis och nu också förändras i klump utan är i allra högsta grad individer” skriver hon i boken När horisonten flyttar sig: att bli gammal i en ny tid, 2011.

15 oktober
Föreläsning: När blir man gammal på riktigt?

En titt in i framtiden med Thomas Fürth från Kairos future, som ligger bakom studien När man blir gammal på riktigt. Den handlar om vilken syn morgondagens äldre har på framtiden vad gäller värderingar, ny teknik, ekonomi, anhörigas roll och boende.

Visningar av utställningen äger rum 17/9, 24/9, 28/9 och 25/10.