Internationellt pris till Nordiska museets skrivstugor om mode

Internationellt pris till Nordiska museets skrivstugor om mode

På en internationell museikonferens i Atlanta delades nyligen 2015 års Media and Technology Muse Awards ut. I öppna kategorin gavs pris till den serie skrivstugor om mode, fashion edit-a-thons som bland andra Nordiska museet arrangerat inom EU-projektet Europeana Fashion.

Den amerikanska museikonferensen Annual Meeting & MuseumExpo pågick 26-29 april i Atlanta. Media and Technology Muse Awards går till insatser inom museer där man med hjälp av digitala medier engagerar besökaren på olika sätt. Bronspriset i öppna kategorin tilldelades EU-projektet Europeana Fashion, där Nordiska museet varit en viktig samarbetspart. Projektet Europeana Fashion har resulterat i en unik modeportal med omfattande digitalt material inom europeisk modehistoria insamlat från modeinstitutioner och modesamlingar i Europa. Nordiska museet har bidragit med 70 000 bilder. Projektet får utmärkelsen för dess serie om tolv skrivstugor om mode, fashion edit-a-thons, som genomförts med hjälp av portalen. I skrivstugorna har modeintresserade studenter, forskare, skribenter och andra med hjälp av portalen skrivit texter till öppna datakällor som Wikipedia som sätter modematerialet i ett sammanhang. Nordiska museet har arrangerat tre av dessa skrivstugor.

Media and Technology Muse Awards utdelas av intresseföreningen The American Alliance of Museums Media and Technology Professional Network (AAM).

Nordiska museet och Europeana Fashion
Nordiska museet har samlat kläder sedan 1873 och de rika dräkt- och textilsamlingarna utgör cirka en tredjedel av museets totala samlingar. Att digitalisera och förmedla via databaser är ett sätt att förvalta och visa upp föremål, fotografier och böcker. Nordiska museet har levererat ca 70 000 bilder till projektet Europeana Fashion – ett nätverk bestående av 22 samarbetspartners som representerar Europas ledande modeinstitutioner och -samlingar. I och med det stora bidraget är Nordiska museets modesamlingar nu mer tillgängliga än någonsin.