Mer än bara slit och släng - Lena Larssons arkiv finns på Nordiska museet

Den 31:a juli i år skulle Lena Larsson ha fyllt 90 år. Nu finns hennes arkiv tillgängligt för forskning i Nordiska museets arkiv.

I Lena Larssons arkiv finns bland annat många fotografier och skisser. Här finns hennes verk från tiden på Konstfack och de skisser hon sökte in på. Hennes många fina skisser och akvareller, collage och pappersklipp som hon gjort genom åren för olika ändamål finns också säger Hanna Berndalen. Hon har under några månader ordnat upp det omfattande materialet i museets arkiv. Materialet är intressant vare sig man känner till Lena Larsson och hennes verksamhet eller ej säger Hanna. Här kan alla lära sig mer om bara henne eller få reda på mer om hem-inredningsfrågor från 1940-talet och framåt.

I Lena Larssons arkiv går det att läsa brev och se handlingar från hennes tid på NK, Svenska slöjd-föreningen, Tidningen Vi och diverse radio- och tv-sändningar. Var finns Lena Larssons anteckningsböcker? frågade man sig på Tidningen Vi efter hennes död år 2000. Jo i Nordiska museets arkiv. Anteckningsböckerna finns i många olika färger och former och innehåller både texter och skisser. Hennes dagböcker, några resedag-böcker, manuskript och arbetsmaterial till de flesta av hennes böcker och kopior av artiklar från många olika tidningar finns också att läsa i arkivet på Linnégatan. T.ex. finns c.a. 1500 artiklar från Tidningen Vi att titta på.

Arkivet har lämnats till museet av Lena Larssons dotter Kristina Torsson, en av grundarna till modeföretaget Mah-Jong. Pressbilder och mer info

Nordiska museets arkiv är en guldgruva för alla med intresse för svensk kulturhistoria.
I arkivet finns unika samlingar av uppteckningar, svar på frågelistor, arbetarminnen och andra självbiografier, dagböcker, kassaböcker och brev. Även original-
manuskripten till Strindbergs Fröken Julie och till Carl Jonas Love Almqvists sena skrifter finns här.

I arkivet finns även Sveriges största kulturhistoriska fotografisamling med allt från 1840-talets daguerreotypier till samtida reportagebilder.

Nordiska museets arkiv
ligger på Linnégatan 89 C och öppettiderna
under sommaren, 8 jul-6 aug, är ons & tor kl 10-16. Under hösten är arkivet öppet ons 10-19, tors & fred 10-16.
Tfn 08-519 545 55

Läs mer om Nordiska museets arkiv

För mer information om
Lena Larssons arkiv, kontakta