Nordiska museet fyller 130 år!

Nordiska museets högtidsdag firas den 24 oktober kl. 14.00 Det började med en man, hans hustru och en yllekjol från Stora Tuna i Dalarna. 130 år senare är Nordiska museet på Djurgården i Stockholm ansvarsmuseum för svensk kulturhistoria och samlingarna uppskattas till över 1.5 miljoner föremål. Läs mer om Artur Hazelius och om museibyggnaden Museets 130-årsdag firas med medalj- och stipendieutdelning Utdelning av medaljer och stipendier sker den 24 oktober kl. 14.00 i museets stora hall. Välkommen att delta i ceremonin. Här följer alla medaljörer och stipendiater: Pressmaterial i PDF (16/10-03) med motiveringar och mer information www.nordiskamuseet.se Professor Lars-Erik Edlund, Holmsund, institutionen för Nordiska språk vid Umeå universitet, tilldelas Hazeliusmedaljen i brons för sina insatser som ordförande i Västerbottens läns hembygdsförbund med dess 41 föreningar. Snickarmästare Torsten Sylvén, Stockholm, tilldelas Hazeliusmedaljen i brons för sin mångåriga gärning inom möbelsnickeriets område. Bo Andersson, Kil, aktiv inom hembygdsrörelsen i Värmland, tilldelas medaljen för hembygdsvårdande gärning för att ha visat stor förmåga att samla hembygdsföreningarna för att enat synas utåt och underlätta de lokala föreningarnas arbeten på olika sätt. Gunnar Zetterqvist, Dala-Floda, expert på äldre tiders hantverk och restaurering av gamla byggnader tilldelas medaljen för hembygdsvårdande gärning för att ha entusiasmerat oräkneliga att göra insatser för Dalarnas läns kulturarv. Thorsten Axelsson, Örebro, tilldelas medaljen för hembygdsvårdande gärning för att varit den främsta och viktigaste enskilda personen i utveckling och förmedling av länets teknik- och industrihistoria. Karin Gustavsson, Malmö, tilldelas ett resestipendium om 10.000 kronor ur Harald Hvarfners minnesfond för att följa upp en tidigare genomförd undersökning i Porjus kraftverkssamhälle i Norrbotten. Doktoranderna Mattias Frihammar och Marianne Larsson vid Etnologiska institutionen, Stockholms universitet tilldelas 5000 kr vardera ur Mats Rehnbergs minnesfond. Fotostipendier 2003 Läs mer Fotografen Catharina Gotby, Stockholm, tilldelas K W Gullers stipendium för förtjänstfulla insatser på det dokumentära fotografiets område. Pressbilder Fotografen Sara Mc Key, Stockholm, tilldelas Nudokdiplomet för att med sina bilder ha skapat tidsdokument över människors villkor. Pressbilder är på väg