Sökes: Kläder av Gunilla Pontén

Nordiska museet planerar att visa en retrospektiv utställning om Gunilla Pontén under våren 2004. Utställningen uppmärksammar att Gunilla Pontén har varit verksam som klädskapare och designer i 50 år. Gunilla Ponténs insatser inom svensk konfektion har varit banbrytande och hon skapade bl a det första tonårsmodet. Vi söker efter bevarade kläder och tillbehör av Gunilla Ponténs design och vill gärna ha kontakt med personer som har burit hennes kläder eller sytt och stickat efter hennes idéer. Har du kläder att låna ut till utställningen? Bär du eller har du burit Gunilla Ponténkläder och vill låta dig intervjuas? Hör då gärna av dig före årsskiftet till: Ingrid Roos Björklund, sakkunnig Nordiska museet, 08-519 546 65. Ulla Tegman, sakkunnig Nordiska museet, 08-519 546 66. Båda nås på e-postadressen: gp@nordiskamuseet.se INFORMATION OCH PRESSBILDER Titti Grahl 08-519 546 83, 073-610 23 93, titti.grahl@nordiskamuseet.se Petra Leinmark 08-519 546 03, 0708-83 89 98, petra.leinmark@nordiskamuseet.se Loredana Jelmini 08-519 546 04, 0733-82 82 18, loredana.jelmini@nordiskamuseet.se Nordiska museet, Djurgårdsvägen 6-16, Box 27820, 115 93 Stockholm, 08-51 95 60 00 (växel), 08-51 95 45 80 (fax)