Vinnarna av Stora Trafiksäkerhetspriset 2010 klara

Vinnarna av Stora Trafiksäkerhetspriset 2010 klara

Botkyrka Buss, Stadium och Volvo Bussar fick under onsdagen den 13 januari ta emot Stora Trafiksäkerhetspriset 2010, i var sin kategori. Priset delades ut av de ledande branschtidningarna RESFORUM och TRAFIKFORUM, Transport iDag & Logistik iDag samt huvudpartnern Bilprovningen på Transportforum i Linköping.

I kategorin Årets Leverantör prisades Volvo Bussar för att ha tagit fram ett alkolås speciellt anpassat för bussbranschens krav på bland annat snabba förarbyten ute på linjen. Motorn går att starta utan utandningsprov, men bromsarna förblir låsta om inte föraren är nykter.

Priset i kategorin Årets Beställare gick till Stadium för dess rigorösa kravplattform vid upphandling av transporter, med högt ställda krav på trafiksäkerhet. Leverantörer av transporttjänster ska ha ett strukturerat och dokumenterat trafiksäkerhetsarbete som är öppet för granskning av Stadium.

Priset i den tredje kategorin Årets Entreprenör tilldelades Botkyrka Buss som arbetar på bred front med trafiksäkerhet i sin verksamhet. Botkyrka Buss använder den senaste trafiksäkerhetstekniken i alla sina fordon. Fokus ligger på att skapa psykiskt och fysiskt välmående chaufförer vars köruppdrag är planerade på tidsmässigt avstressande sätt.

Priserna, som delades ut under festliga former på Transportforum i Linköping är speciellt framtagna för Stora Trafiksäkerhetspriset. Formgivaren Jonas Torstensson är känd för sin unika design och miljövänliga tillverkning i återvunnet material.

För mer information kontakta Carin Wikström, projektledare, via mail, telefon: 08-522 253 04 eller Anders Karlsson juryns ordförande och chefredaktör, via mail, telefon 08-670 41 29. Se även www.storatrafiksakerhetspriset.se .

RESFORUM och TRAFIKFORUM är Nordens ledande facktidningar för persontrafik och bussturism. Tidningarna ges ut av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning. Informationsspridningen sker genom facktidningar och böcker från eget förlag, events, specialnummer, utbildningssatsningar samt genom en samling vertikala internetportaler under huvudportalen www.mentoronline.se.