Årets vinnare Wisam Gharzoul .  Foto: Anders Deros
Årets vinnare Wisam Gharzoul . Foto: Anders Deros

Han bakar Sveriges bästa pizza

Wisam Gharzoul från Vezzo Bar e Ristorante i Östersund gick segrande ur striden när finalen av Pizza-SM avgjordes i Göteborg på torsdagen. Årets vinnare menar att pizza ska kännas bra för mage och själ.

Med pizzan Allevatore Allevatore kammade Wisam Gharzoul från Vezzo Bar e Ristorante hem första pris i årets upplaga av Pizza-SM som ägde rum på mässan Fastfood & Café på Svenska Mässan i Göteborg.

Vinnarpizzan är inspirerad av hösten med pumpakräm, mozzarella, grönkål, rostad mandel, lågtempad rökt fläsksida och picklad pumpa. Pizzabotten är en kalljäst surdeg bakad på italienska mjölsorter som innehåller mer protein och gluten och ger pizzan mer textur. Grönsakerna och fläsket kommer i från lokala producenter.

– Vi har jobbat med att utveckla pizzan under helt år, säger en segerlycklig Wizam Gharzoul från pizzeria Vezzo i Östersund.

Wisam Gharzoul har en krets av flera medarbetare och även gäster fått ge feedback på årets vinnarpizza. Surdegen flögs ned i det incheckade bagaget från Östersund till Göteborg.

Vezzos kundkretsen finns i alla åldrar och tillströmningen av gäster är jämn och stabil vilket årets vinnare tror beror på att priserna är rimliga; en pizza kostar mellan 100 till 145 kronor.

– Det som man lägger på ska balansera smakerna sötma, syra och sälta, säger Wizam Gharzoul.

– Degen måste ha en bra smak, det ska kännas bra för magen och själen att äta pizza. Fler gäster vill äta sundare, och resten av matvärlden jobbar mot det målet och då ska vi i pizzabranschen också jobba mot det målet.

Motiveringen till priset lyder;

En fint bakad botten med fyllig och personlig smak. Denna pizza har noga utvalda råvaror i säsong med bra balans och smak. En upplevelse som växer för varje tugga.

Övriga placeringar Pizza-SM 2017

Tvåa: Gustav Peterson, Restaurang Asplund, Solna

Trea: Erik Normark, Kulturbageriet, Umeå

Fyra: Zoran Yavanovski, Restaurang Basta!, Falun

Fakta om Pizza-SM
Pizza-SM är en årlig återkommande tävling för professionella pizzabagare. Tävlingen arrangeras för att lyfta fram kreativa pizzabagare, yrkeskunnandet och för att öka kvalitetsmedvetenhet i branschen. Tävlingen arrangeras av tidningen Fast Food Magazine, Sveriges största branschtidning för folk som serverar bra och snabb mat för folk i farten, i samarbete med Arla, Campino, Kungsörnen Mjöl, Paradiso, Santa Maria, Sveba-Dahlen och Tingstad.

Mer information om tävlingen och deltagarna
Kontakta Malin Looft Nyquist, projektledare för Pizza-SM, 0736-82 53 19 eller malin.l@mentoronline.se . Mer information om tävlingen finns på www.pizza-sm.se.