Vi tog hem Plastovationer Awards 2016

Vi tog hem Plastovationer Awards 2016

Under festliga former delades 5 priser ut den 9 november ut till företag och universitetsstuderande som med sina innovationer och examensarbeten visat prov på, hur polymera material kan användas när de är som bäst.

Plastovationer Awards uppmärksammar personer och företag inom svensk polymerindustri som genom sin innovationsförmåga utvecklat en ny produkt eller förfinat ett redan befintligt koncept där det polymera materialet bidragit till att produkten blivit mer attraktiv, smartare, säkrare eller mer hållbar.

-Med Plastovationer Awards lyfter vi fram goda exempel på innovativa företag och personer inom svensk plastindustri, inspirerar till nytänkande, samt stärker industrins associationer gällande polymera material och dess mångsidighet i den globala ekonomin, säger Malin Folkesson, chefredaktör för tidningen Plastforum, vid under prisutdelningen av Plastovationer Awards i Jönköping.

Årets Plastovationer Awards tilldelades en gatubelysning med integrerad LED-belysning i kategori Plastovationer. Det miljömässiga golvmaterialet iQ One mottog pris i kategori Miljö. Designpriset tilldelas konstruktionen av smart lock, FlexLid, för portionssnus. Årets pris Ung Framtid gick till Emelie Strömshed och hennes examensarbete The Perfect Fit.

Olika polymera material behövs för olika behov, de behövs och har gjort det möjligt för oss att tänja på gränserna och utvecklas, snabbare och säkrare än vad som annars vore möjligt. Polymera material, plaster såväl som gummimaterial och plastkompositer är en viktig del av vår modern livsstil. Utan denna materialgrupp vore elektroniken klumpigare, förpackningarna sämre, de medicintekniska genombrotten hade uteblivit. Fordonsflottan hade varit tyngre och bilarna genererat mer utsläpp. Och flera av de sporter, som vi utövar idag samt kläderna vi bär för detta hade sett helt annorlunda ut.

Plastforum etablerade Plastovationer Awards 2006, sedan dess har utmärkelser delats ut till en rad företag som visat på sann innovationsanda med de polymera materialen i fokus.

Nedan följer fullständiga vinnarmotiveringar.

PLASTOVATIONER

En produkt som är till för oss alla. Designen gör produkten attraktiv och spännande inte minst då dess innehåll kan göras flexibelt beroende på användningsområde och miljö. Lösningen bidrar till en ökad livslängd jämfört med andra koncept på marknaden.

En belysningsstolpe i komposit, är ett vinnande materialkoncept som ligger helt rätt i tiden sett såväl ur ett hållbarhets-, säkerhets- som ergonomiskt perspektiv.

Vinnare: Modern Street Light

PLASTOVATIONER MILJÖ

En produkt framtagen med stort miljöengagemang. Genom ett målmedvetet arbete med utgångspunkten, den cirkulära ekonomin, där resurser ständigt återanvänds och återvinns och där dagens produkter blir morgondagens råmaterial är årets vinnare av Plastovationer Miljö - iQ One, ett funktionellt och slitstarkt golv med låg livscykelkostnad.

Vinnare: iQ One

PLASTOVATIONER DESIGN

Efter mycket skissande och framtagning av olika lösningar och modeller har årets vinnare av Plastovationer Design funnit en innovativ, smart och hållbar formgivning. En design som medger fördelar såväl för brukare som miljö. Genom att gå ett steg längre än sina konkurrenter och inte begränsa sig till en ny grafiklösning har Fiedler & Lundgren i samarbete med Altran AB tagit fram ett dubbelsprutat lock av polypropen och SEBS med expanderbart utrymme, vilket gör att innerlockets volym ökar i den takt som antalet snusprillor minskar i dosan. En genialisk lösning och design på hög nivå!

Vinnare: FlexLid

PLASTOVATIONER UNG FRAMTID

Priset tilldelas ett examensarbete där studenten/studenterna i sitt arbete och i sin rapport använt sig av moderna verktyg för att nå ett resultat som kan komma att påverka svensk plastindustri på ett påtagligt sätt.

Examensarbetet beskriver ett nytt och användbart alternativ till den tidskrävande tillverkningsmetod som används idag, och som dessutom har brister i sin precision.

I examensarbetet - The Perfect Fit, beskriver Emelie Strömshed hur dagens ortopedingenjörer med hjälp av 3d-scanning och 3d-printing snabbt, enkelt och kostnadseffektvt, kan tillverka individuellt anpassade armproteshylsor till drabbade patienter med perfekt passform.

Vinnare: Emelie Strömshed med The Perfect Fit

PLASTOVATIONER HEDERSPRISET

En person som varit aktiv inom framförallt den akademiska forskningssfären. Med sin forskning har pristagaren tillsammans med en rad nationella och internationella forskningsgrupper legat i polymerforskningens absoluta framkant. Ett av flera områden som ligger honom varmt om hjärtat är mötet mellan biopolymerer och elektroniska polymerer. Bland annat har han genom sin forskning utvecklat plastmaterial för att omvandla ljus till elektricitet. Plastovationers Hederspris går till Olle Inganäs, fysiker och professor i biomolekylär och organisk elektronik vid Linköpings universitet.

Vinnare: Olle Inganäs (priset togs emot av kollegan Anders Elfwing)

I juryn för Plastovationer 2016 ingick Lars Eriksson, professor vid Högskolan i Jönköping, Oliver Schmidt, Industridesigner MFA på Scania, Nazdanéh Yarahmadi, forskningledare på SP, Magnus Ullman, teknisk chef på Erteco Rubber & Plastics, Anders Willman, vd för Nolato Polymer samt Plastforums chefredaktör Malin Folkesson.

För mer info:

Malin Folkesson, chefredaktör Plastforum, 0709 - 759933

Ingrid Lövkrona, projektledare Plastovationer, 0736 - 82 53 79

Varumärket Plastforum ingår i Mentor Communications AB, som är ett helägt dotterbolag inom Mentor Communication Group AB. Mentor Communication Group AB grundades 1985 och är Nordens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor Communication Group arrangerar varje år c:a 150 olika events, awards och expos (mässor). Dessutom distribueras varje vecka över 1 miljon digitala nyhetsbrev till ca 350.000 mottagare med ledande befattning. Facktidningsverksamheten inom Mentor Communications AB omfattar 27 ledande facktidningar med en total upplaga på c:a 200.000 exemplar.