Smart automationslösning till Östermalms Saluhall i Stockholm

Nordomatic har genom offentlig upphandling fått i uppdrag av Stockholms Stad att leverera en modern automationslösning till Östermalms saluhall, Riddaren 3.

Östermalms saluhall uppfördes 1888 efter ritningar av arkitekterna Isak Gustaf Clason och Kasper Salin och den är en för sin tid mycket modern och tekniskt avancerad byggnad som uppfördes på rekordsnabba 6 månader. Byggnadens eklektiska exteriör i tegel och natursten är inspirerad av medeltidens och renässansens arkitektur. Interiören var praktfull med ljus som silade in genom den lätta takkonstruktionen, färgstarkt måleri på väggar och gjutjärnskolonner, dekorativt utformade saluplatser i trä och tekniska nymodigheter som elektrisk belysning i tak och vid saluplatser. Östermalms saluhall har stora kulturhistoriska värden. Den bevarar sin för tiden mycket typiska och moderna konstruktion, skapad av två av det sena 1800-talets mest framstående arkitekter. Byggnaden är en av landets äldsta och mest välbevarade saluhallar. Den har även ett stort värde i stadsbilden genom sitt framträdande läge vid Östermalmstorg.

Idag finns ett stort tryck på byggnaden att inrymma för hyresgästerna ändamålsenliga lokaler och Östermalms saluhall skall genomgå en omfattande renovering, vilket innefattar helt nya tekniska system. Saluhallen är Blåmärkt, vilket innebär att stor hänsyn till och varsamhet med byggnaden är viktig. Saluhallen omfattar cirka 7800 m² saluhall, restauranger, kök med tillhörande biytor och teknikrum.

Nya apparatskåp med DUC/PLC och operatörspaneler installeras och DUC/PLC ska uppkopplas mot något av beställarens Scada-system.

För mer information kontakta Säljansvarig Pedram Fard, pedram.fard@nordomatic.se, 0735220805

• Kalmar

Nordomatic levererar miljösmart fastighetsautomation till  Sveriges mest krävande kunder och gör en verklig skillnad för energianvändningen. Kontakta oss på telefon 08-555 797 00 eller besök oss på nordomatic.se

För klimatets skull.