Jul i Nordstan 2010

Jul i Nordstan 2010

Klockan är kvart i tio och butikerna i Nordstan har inte hunnit öppna ännu, men på julmarknaden är det full aktivitet denna morgon. Nytt för i år är de nya ”Expo Boxar” som är speciellt framtagna för Nordstans julmarknad. Julmarknaden är tradition sedan 1972 och flera hantverkare/designers har varit med länge.

I en av expoboxarna hänger stickade mössor, halsdukar och ponchos, både enfärgade och färglada och framför sitter Katrin Bawah som är textilkonstnär och kommer från Lerum. Just nu stickar hon på ett nytt alster i grönt. Hon har ställt ut i många år och är mycket nöjd med de nya expoboxarna.

-Man kan ju tycka att de ska vara julmysigt med små hus, säger hon och refererar till föregående år, men man tröttnar! Detta är bättre, fräscht, nytt och gör det enklare att exponera varorna. Kunderna rör sig på ett annat sätt, fortsätter hon.

Och Katrin är inte den enda av utställarna som tycker så. De flesta tycks vara överens om att de nya svarta kuberna som går under namnet ”Expo Box” är suveräna.

Katarina Jansson som är ansvarig för julmarknaden berättar stolt att alla har varit positiva till boxarna.

-De gör sig mycket bättre och passar bättre in, är lättare att exponera och packa ihop. Dessutom blir kundflödet bättre och det är mycket luftigare. Katarina berättar att det inte är bara traditionella hantverkare/designers, utan fler och fler yngre förmågor som vill visa upp sina hantverk. Katarina säger att hon blivit mer eller mindre nedringd av olika hantverkare/designers som vill vara med. Det har varit stor efterfrågan i år och hon planerar redan för 2011.

Kontakt: Katarina Jansson Tel: 0706 - 75 33 24

Email: ina@terramoto.se