Europas största MMA gala arrangerar sin invägning i Nordstan 22/11

Europas största MMA gala arrangerar sin invägning i Nordstan 22/11

Invägningen, är ett av de mest spänningsladdade ögonblicken i samband med MMA galan Superior Challenge. Precis som i brottning har atleterna bantat ner sig till sina respektive viktklasser i strävan efter att få ett övertag över motståndaren. Svenska MMA Förbundet (Riksidrottsförbundet) övervakar invägningen och kontrollerar fighternas vikt. Därefter möts de tävlande i en så kallad ”Stare Down”, där de ställs öga mot öga för första gången innan match. Här börjar den egentliga kampen, dagen innan galan. En mycket underhållande händelse i Las Vegas-stil då fighterna är riktigt laddade efter hårda bantningar som ibland pågått i flera veckor eller månader innan. Invägningen börjar klockan 17:00 i Nordstan.

Superior Challenge är en av världens största MMA-galor och har arrangerats åtta gånger tidigare. Den senaste galan fyllde Malmö Arena och slog publikrekord för alla Nordiska MMA-galor.

Live TV-sändningen av samma gala slog även tittarrekord för alla nordiska kampsportsgalor genom tiderna.Superior Challenge 9 – Göteborg går av stapeln den 23:e november 2013 på Scandinavium. Galan arrangeras tillsammans med Got Event och i samarbete med Göteborg & Co. Detta är första gången en MMA gala arrangeras på Scandinavium och besökarna kommer att få uppleva Göteborgs främsta MMA fighters ta sin an stora internationella och Svenska stjärnor i världens största “full-size” bur som är över 12 meter i diameter

– Vi är väldigt laddade inför invägningen av Superior Challenge 9 – Göteborg i Nordstan. Så vitt jag vet är detta första gången en invägning för en MMA eller kampsportsgala arrangeras i ett köpcentrum.  Vi vill alltid vara kreativa och först med nya idéer, och en väldigt viktig aspekt för oss är att bredda sporten och skapa ett större intresse bland allmänheten. Det här kommer att bli en mycket intressant tillställning som det kommer att pratas om länge, säger Babak Aghavali, VD Superior Group International:

Eventet kommer vara en mycket stor medial händelse där bland annat internationell media och flera rikstäckande TV kanaler är på plats. Sporten MMA är världens snabbast växande sport och även en av de sporter som ökar snabbast i Sverige enligt Riksidrottsförbundet. Bland fans har ökningen varit explosionsartad vilket kan påvisas bland annat via tittarsiffror kring TV- sändningar, och MMA relaterade sidor.

– Vi uppmärksammar alltid stora event och har ett väldigt bra samarbete med Got Event och Göteborg & Co som är direkt involverade, det kommer bli oerhört spännande att ha MMA:s invägning hos oss. Nordstan är ju trots allt en mötesplats för alla göteborgare, ett vardagsrum, säger Lena Palmér, eventkoordinator Nordstan.

Kontaktinfo:

Magnus Leppäniemi

Media Relations Manager Superior Challenge

E-mail: magnus@superiorchallenge.com

Martin Ohlsson

Kommunikationsansvarig Superior Group International

E-post: martin@superiorchallenge.com

Tel: +46 70-562 76 27

Babak Aghavali

VD Superior Group International

E-post: babak@superiorchallenge.com

Tel: +46 73-530 13 81

MMA (Mixed Martial Arts) är en nygammal sport med anor som går tillbaka till antikens Grekland (ca 640 år f.Kr) då den var en av de populäraste Olympiska grenarna. Sporten är en blandning mellan OS grenarna boxning, brottning, taekwondo, och judo, och ställer stora krav på utövarna både fysiskt och mentalt. Atleterna måste behärska och kombinera alla dessa discipliner på ett taktiskt sätt under stor fysisk påfrestning. MMA är världens snabbast växande sport och har varit det under de senaste 20 åren. TV sändningar av sporten i USA har haft fler tittare än Super Bowl Finalen och PPV rekordet är på 5,7 miljoner tittare, och i Sverige har den fler tittare* än Fotbollsallsvenskan. Dessutom har sporten även gått om boxning gällande bettingintäkter.

Nordstan är Sveriges ledande affärscentrum med 37 miljoner besökare och en omsättning på 4 miljarder kronor inklusive moms per år.