Hitta Din Fritid föreningsfestivalen 8–10 november  i Nordstan

Hitta Din Fritid föreningsfestivalen 8–10 november i Nordstan

Låna ett par skridskor och ta en tur på konstisen, prova på taekwondo-tekniker för självförsvar, lär dig knopar av scouterna eller varför inte ta reda på om fäktning är något för dig. För andra året i rad kommer föreningslivet till Nordstan för att visa upp sin verksamhet. Det blir konst-åkning, hockey, cricket, modellbygge, kampsport och mycket annat. För den som är intresserad av handikappidrott finns det rullstols-basket och rullstolshandboll.

– Den som vill hitta en fritidsaktivitet att ägna sig åt i höst kan komma hit och prata med föreningsaktiva, titta på uppvisningar och prova på föreningarnas utbud helt gratis, säger Anton Flöisbon på Idrott & förening, projektledare för föreningsfestivalen.

En undersökning om barns och ungdomars fritidsvanor som gjordes 2012 visar att den vanligaste fritidssysselsättningen är hemma-aktiviteter som att pyssla eller sitta vid internet. Att ha en fritidsaktivitet däremot påverkar hur nöjda de unga är med sin fritidssituation.

– Det är kul att vara med i en förening, för du träffar andra med liknande intressen, kan få nya vänner och känna tillhörighet till en grupp. För den som är med i en idrottsförening kommer den fysiska aktiviteten på köpet, säger Anton Flöisbon.

Föreningsfestivalen vänder sig inte bara till barn och ungdomar utan här finns något för alla. Festivalen arrangeras av idrotts- och föreningsförvaltningen. Förra året fick föreningarna 150 nya medlemmar i samband med festivalen

Öppet: fredag 8/11 kl. 12–18  lördag 9/11 & söndag 10/11 kl. 11–17,

Fakta:
Konstisen är på plats alla tre dagarna.

Fokus på kampsport på fredagen.
De andra dagarna är det mixat.

Cirka 25 föreningar finns på plats med uppvisningar och prova-på.

Konferencier Stefan Odelberg intervjuar intressanta och välkända profiler från föreningslivet.

Ceremoni lördag 9 november då idrotts- och föreningsnämnden hyllar stadens föreningsliv, vars goda insatser har gjort att SVT har delat ut priset Årets idrottsstad till Göteborg för andra året.

Arrangeras av idrotts- och förenings-förvaltningen. Yrkeshögskolans event-utbildning har tagit fram utsmyckningen av utställningsområdet.
Kontaktperson :Anton Flöisbon, projektledare
E-post: anton.floisbon@ioff.goteborg.se

Nordstan är Sveriges ledande affärscentrum med 37 miljoner besökare och en omsättning på 4 miljarder kronor inklusive moms per år.