Världens största sandwich-kedja SUBWAY öppnar flaggskepp i Nordstan

Världens största sandwich-kedja SUBWAY öppnar flaggskepp i Nordstan

Tisdagen den 8 juni öppnar världens största sandwich-kedja i Nordstan på Lilla Klädpressaregatan 6, vägg i vägg med systembolaget. Restaurangen i Nordstan blir nummer 61 i Sverige och är störst i Göteborg med 50 sittplatser.

Totalt finns 32 945 restauranger i 92 länder och SUBWAY:s koncept är att servera varma och kalla Subs, 15 eller 30 centimeter långa, samt sallader som tillverkas framför varje kund enligt önskemål. De dagsfärska grönsakerna kommer från lokala grönsakshandlare och brödet bakas direkt i butiken.

Historik

SUBWAY startades i Bridgeport, Connecticut, USA, 1965 av Fred DeLuca som då var 17 år och behövde hitta ett sätt att tjäna pengar till sina universitetsstudier. Idén att starta en Sandwichbutik fick han tillsammans med familjevännen Peter Buck. Med ett lån på 1000 dollar från Peter Buck startades den första restaurangen under namnet Pete's Super Submarines. En tidig framgångsfaktor, som idag är en av grundpelarna i SUBWAY:s koncept, var marknadsföring och synlighet. Fred & Dr Bucks tredje restaurang var en mycket synlig lokal som drivs än i dag! Nästa steg i företagets utveckling var att börja lägga ut SUBWAY:s framgångsrika affärskoncept på franchise. Den första SUBWAY franchiserestaurangen öppnades i Connecticut 1974.

För mer information kontakta:

Franchisetagare Stefan Jägerbring,  0733-157600  stefan.jagerbring@subwayeatfresh.se

Regionchef Ricky Simonsson, 0705-107 107   simonsson_r@subway.com

www.subway.com

Nordstan är sveriges ledande affärscentrum med 35 miljoner besökare och en omsättning på 3,4 miljarder kronor inkl moms per år.