Nya värmekameror från Testo – robusta, smarta och uppkopplade

Nya värmekameror från Testo – robusta, smarta och uppkopplade

Den tyska mätteknikexperten Testo AG lanserar fyra nya värmekameror med många smarta funktioner som exempelvis ScaleAssist och ε-Assist. Tack vare en praktisk termografi-app kan dessutom en vanlig smartphone användas som både bildskärm och fjärrkontroll.

De fyra nya modellerna testo 865, 868, 871 och 872 har marknadens bästa prestanda i klassen, med en äkta sensorupplösning mellan 19 200 och 76 800 pixlar. Med testo SuperResolution som standard i alla modeller kan bildupplösningen dessutom bli upp till fyra gånger högre. Inga jämförbara värmekameror har bättre bildkvalitet.

Arbeta smart och uppkopplat

Med undantag för testo 865 kan alla modellerna anslutas till Testos termografi-app. Den finns att ladda ned gratis för både iOS och Android och förvandlar användarens smartphone till en andra bildskärm. Med hjälp av appen går det också att fjärrstyra värmekameran och skapa rapporter direkt på mätplatsen, som kan sparas och skickas med e-post.

Jämförbara bilder med testo ScaleAssist

Eftersom temperatur- och färgskalan i värmebilderna kan anpassas individuellt, är det möjligt att tolka värdena felaktigt vid byggnadstermografering. Funktionen testo ScaleAssist löser detta problem genom att be dig mata in aktuella inne- och utetemperaturer och därefter automatiskt justera färgskalan efter dessa värden. På så sätt kan du ta objektivt jämförbara och felfria värmebilder med värmekameran.

Automatisk emissionsfaktor med testo ε-Assist

För att temperaturvärdena ska mätas korrekt är det viktigt att ställa in emissionsfaktorn (ε) och den reflekterade temperaturen (RTC). Tidigare var detta komplicerat och den reflekterade temperaturen kunde inte anges med precision. Detta förändras i och med testo ε-Assist – fäst bara en av de medföljande referensmarkörerna på mätobjektet. Den integrerade digitala kameran detekterar markören och därefter ställs både emissionsfaktorn och den reflekterade temperaturen in automatiskt.

Rätt modell för varje mätuppgift

testo 865 är en idealisk instegsmodell för professionella användare. Den har en upplösning på 160 x 120 pixlar och kan identifiera temperaturskillnader från 0,12 °C. Dessutom ingår funktionen ScaleAssist och automatisk detektering av Hot spot / Cold spot.

testo 868 skiljer sig från testo 865 genom funktionen testo ε-Assist samt att den har bättre värmekänslighet, större mätområde, en integrerad digitalkamera och kan användas tillsammans med Testos termografi-app för större flexibilitet. Appen gör det exempelvis möjligt att skapa och skicka rapporter direkt från mätplatsen.

testo 871 är en värmekamera i proffsklassen med en upplösning på hela 240 x 180 pixlar. Den kan identifiera temperaturskillnader från 0,09 °C och har inbyggd digitalkamera. Den har ε-Assist, ScaleAssist och kan kommunicera med termografi-appen. Den kan dessutom trådlöst ta emot mätvärden från fukt- och temperaturgivaren testo 605i och strömtången testo 770-3 via Bluetooth.

testo 872 skiljer sig från testo 871 genom en unikt hög sensorupplösning i denna prisklass på hela 320 x 240 pixlar och en värmekänslighet som är bättre än 60 mK. Den har dessutom lasermarkör och kan identifiera temperaturskillnader från 0,06 °C.