SmartProbes – konceptet som förvandlar din telefon till ett mätinstrument

SmartProbes – konceptet som förvandlar din telefon till ett mätinstrument

Nordtec Instrument AB – mätteknikexperten i Göteborg – utökar sitt utbud av digitala mätlösningar med den nya serien SmartProbes från Testo AG. Dessa innovativa och professionella givare i kompaktformat används tillsammans med en smartphone eller surfplatta och kan transporteras i en praktisk väska. De lämpar sig för alla viktiga temperatur-, fukt-, tryck- och luftflödesmätningar.

Smartphones har på kort tid blivit en fantastisk vardagsteknik som är tillgänglig för de flesta. Så varför inte använda den tekniken för att underlätta arbetet ute på fältet? Det var vad Testos ingenjörer frågade sig – sedan utvecklade de serien SmartProbes. Resultatet är åtta kompakta givare som kan anslutas till en smartphone eller surfplatta via Bluetooth. Det behövs också en app, som är kostnadsfri att ladda ned. Trots det lilla formatet är givarna försedda med marknadsledande professionell mätteknik och lämpar sig för alla viktiga temperatur-, fukt-, tryck- och luftflödesmätningar.

En app – åtta givare – många fördelar

Den centrala delen i det här konceptet är den mångsidiga appen. Den kan installeras kostnadsfritt i antingen iOS- eller Android-enheter och ger användaren många praktiska funktioner. Den har stor och tydlig mätvärdesvisning och kan visa mätdata i diagram- eller tabellform. Dessutom kan mätresultaten skickas som PDF-rapporter eller Excel-filer.

Flera applikationsspecifika mätmenyer gör arbetet ännu effektivare. Det finns t.ex. menyer för tryckfallsprovning i värmeapplikationer och för enkel inställning av tvärsnittsarean i luftdon/kanaler i samband med luftflödesmätningar. Det finns också en meny för beräkning av olika parametrar som överhettning eller underkylning i kyl- eller värmepumpssystem. Appen är enkel och intuitiv att använda och kan visa värden från upp till sex givare samtidigt.

Mätset med specialväska

För att alltid kunna ha med sig alla givare som behövs i det dagliga arbetet erbjuder Testo skräddarsydda mätset för värme-, ventilations- och kyl-/värmepumpsteknik till mycket attraktiva priser.

Väskan SmartCase – som är lika kompakt som givarna själva – medföljer mätseten. Tack vare den kan givarna förvaras säkert och transporteras bekvämt. På utsidan består väskan av ett robust och flexibelt hårt skal och på insidan finns mjuka skumgummifack där givarna är idealiskt skyddade.