Uppkopplad byggplats

Uppkopplad byggplats

Cementa, PEAB, Nordtec Instrument och Celsicom har inlett ett samarbete kring digitalisering av byggplatser. Syftet är att utveckla, testa och utvärdera nyttan av ny teknik i syfte att förbättra det som sker på byggarbetsplatsen. En stor del i detta handlar om digitalisering. Samarbetet är en del av FoU-projektet Uppkopplad byggplats som finansieras av den statliga innovationsmyndigheten Vinnova.

Fokus i detta samarbete är att undersöka hur sensorsystem kan bidra till att förbättra betongbyggandet. Det trådlösa sensorsystemet Celsicom Connect har valts ut för skarpa tester under 2019/2020 på PEAB-byggplatser i Göteborgsområdet.

Mätningar i betongkonstruktioner (både under och efter gjutning) och omgivande byggklimat är några av fokusområdena. En annan målsättning med projektet är att få en automatisk överföring av aktuella mätdata från byggplatsen in i centrala datasystem som hanterar övriga processer under byggskedet.

Genom att kombinera all data från en byggplats i ett enda system så effektiviseras hela bygg- och uppföljnings­processen. Nordtec Instrument som är återförsäljare av Celsicom Connect-systemet bidrar även med detaljerade kunskaper inom mät- och sensorteknik.

Thomas Ottosson

Kundservice och försäljning Industri och stationärt 031-704 10 87