Norgips publicerar sina första BIM-objekt tillsammans med BIMobject®

Skandinaviska tillverkaren av gipsskivor Norgips publicerar sina första BIM-objekt tillsammans med BIMobject®

Norgips har levererat gipsskivor till den Skandinaviska marknaden i mer än 45 år. Norgips har byggt upp en stor erfarenhet och omfattande know-how när det gäller gipsskivekonstruktioner och lättbyggnadsteknik för byggnader.

Denna kunskap behöver man förmedla till arkitekter, designers, ingenjörer och byggföretag. – I själva verket till alla företag som använder CAD & BIM-system i sin design & konstruktionsprocess. För att säkerställa ett avsevärt förbättrat stöd för konstruktion och tillverkningsfasen och BIM-processen, vände sig Norgips till BIMobject AB för att omvandla en del av sitt utbud av produkter till BIM objekt. Från och med idag är dessa objekt tillgängliga att ladda ner från produktportalen http://bimobject.com

Av flera skäl är gipsskivor ett av de bättre byggmaterialen både för dagens och framtidens byggande. På samma sätt är även BIMobject framtiden för den digitala representationen av dessa material och produkter. Designers kan nu använda den produktkunskap och intelligens som BIM-objekten erbjuder för att snabbare förstå en produkts egenskaper och därigenom skapa en bättre funktion och bättre byggbarhet.

De BIM-objekt som Norgips har utvecklats av BIMobject och stöder hela BIMprocessen från tidiga design och dokumentationsfasen och stöder både bygghandlingar, arbetsritningar och kan mängdas i detalj med alla ingående material med detaljer i 3D (produktionsmodell).

Med den inbyggda intelligensen i Norgips BIM-objekt vet dessa smarta BIM komponenter de krav och begränsningar som de invändiga delarna av stål, gips och isolering utgör tillsammans i en väggdel. BIM-objekten ger full flexibilitet i både 2D och 3D och tillåter ingenjörer och arkitekter att göra smartare beslut, som i slutändan kommer att skapa en byggnad som kommer att vara av högre kvalitet, är enklare att underhålla och är billigare att bygga.

Den första delen av dessa BIM objekt som publiceras idag och finns tillgängligt för ArchiCAD är innerväggar med stålreglar och av en brandklass EI60. Kan laddas ner här: http://bimobject.com/Product/m/norgips

För oss är en 3D-ritning inte BIM, det är så mycket mer och BIMobject har gjort det möjligt. Vi har nu byggt en plattform som vi kan utveckla vidare och Norgips kommer att vara en del av BIM-världen i framtiden.” Säger Johan Arvidsson, Teknisk Chef på Norgips.

Norgips BIM-objekt är verkligen toppklass och en verklig milstolpe inom sitt segment inom BIM. Jag är säker på att byggföretagen kommer att bli exalterade över detaljeringsgraden och den intelligens som dessa objekt tillför BIM-processen.” säger Stefan Larsson, vd på BIMobject.

• gips bim
  • 3d
  • cad
  • archicad
  • gips
  • bim
  • bim objekt
  • bim object

Om Norgips:
Norgips har tillverkat och sålt gipsskivor sedan 1965. Företaget använder den senaste teknologin och har genom sina förbindelser tillgång till det senaste inom produktutveckling och tekniska lösningar. Även när det gäller praktisk användning av gipsskivor och gipsskivekonstruktioner har Norgips byggt upp en stor erfarenhet. Norgips ser det som sin viktigaste uppgift att hjälpa sina samarbetspartners att uppnå bästa möjliga resultat, både byggtekniskt och ekonomiskt. Med en okomplicerad hållning till våra kunder, som alltid är i centrum, skall Norgips med hög leveranssäkerhet förse återförsäljare, grossister, byggentreprenörer och husfabriker med system för lättbyggnadsteknik med gipsskivor, stålprofiler och därtill hörande produkter och tjänster. Vår verksamhet bygger på hög kvalitet på varor och tjänster, goda kundrelationer i kombination med hög tillgänglighet och korta beslutsvägar.

Om BIMobject AB:
BIMobject AB är ett svenskt företag med global skalbar affärsidé. Vi hjälper våra kunder att bli mer framgångsrika inom marknadsföring och försäljning, genom att skapa virtuella kopior av deras produkter som BIM objekt. Dessa BIM objekt gör tillverkarnas produkter mer lätt tillgängliga i byggprocessen som idag sker med moderna IT verktyg för design och konstruktion sk. BIM system (Building Information Modeling).

Mikael Blomgren

Presskontakt Marketing Manager Product Management & Marketing +46 725-261610