Lorents Burman vald till ny ordförande för Norrbotniabanegruppen

Norrbotniabanegruppen har vid sitt huvudmannagruppsmöte i Piteå valt Lorents Burman till ny ordförande. Vid mötet valdes Peter Roslund, tidigare ordförande, till vice ordförandeposten.

Lorents Burman är kommunalråd i Skellefteå sedan ett år och har tidigare varit ordförande för byggnadsnämnden i Skellefteå kommun. Lorents Burman är bosatt i Lillkågeträsk norr om Skellefteå. Förordnandet gäller ett år

– Det känns fantastiskt att få förtroende som ordförande i Norrbotniabanegruppen, säger Lorents Burman. Det känns spännande att få vara med och medverka till Norrbotniabanans byggstart, som nu är ett måste.

– Med endast sju tåglägen kvar räknat i båda riktningarna, dvs. när ett tåg kan köra från Boden till Vännäs utan att behöva stanna, måste ett dubbelspår byggas, säger Burman. Vidare, fortsätter Burman, måste planeringen fortsätta snarast genom tätorterna för att få bort den våta filt som ligger och blockerar både näringslivs- och samhällsutvecklingen längs kusten.

Peter Roslund har varit Norrbotniabanegruppens ordförande sedan starten 1999. – Jag ska inte sticka under stolen med att det funnits stunder i början av projektet då Norrbotniabanan häcklades, men vi har stått pall, säger Roslund. Idag har vi ett erkännande till och med från EU som ser nyttorna av Norrbotniabanan. Vårt arbete har med andra ord varit väldigt lyckosamt, säger Roslund. Det känns naturligt att lämna över stafettpinnen nu när vi närmar oss en byggstart från Umeå med riktning mot Skellefteå, avslutar Roslund.

Norrbotniabanegruppens nuvarande projektperiod avslutas den sista september, men kommunerna har gått in med en bryggfinansiering i väntan på ett beslut om att ansöka om ännu en programperiod.

– Det är många frågor som kommer att besvaras efter valet och därför är vi fortsatt positiva till att driva intresseföreningens arbete vidare. säger Burman. Samarbetet med Norrbotniabanan AB är fortsatt mycket viktigt. Nu ser vi med tillförsikt framemot en byggstart från Umeå i höst och kanske ännu viktigare att regeringen efter valet stöttar en ansökan om medfinansiering från EU där vi har möjlighet att få upp till 50 % av kostnaden för planeringsarbetet, avslutar Burman.

Bild: http://www.skelleftea.se/default.aspx?id=94462

Lorents Burman, ordförande Norrbotniabanegruppen mobil 070-243 07 00
Peter Roslund, vice ordförande Norrbotniabanegruppen mobil 070-577 10 68
Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen mobil 0730-59 60 10

• Norrbotten

Varje dag fraktas stål motsvarande ett Eiffeltorn från norra Sverige. Vi vill frakta två.

byggnorrbotniabanan.nu

Bakgrundsfakta
Norrbotniabanegruppen Norrbotniabanegruppen är en partipolitiskt obunden intressegrupp som verkar för Norrbotniabanans förverkligande. Norrbotniabanegruppens arbete finansieras av kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda, Landstinget och Länsstyrelsen i Norrbotten, Landstinget i Västerbotten, Region Västerbotten, näringslivet -Boliden, Smurfit Kappa, SSAB Tunnplåt Luleå, Outokumpu, SCA Packaging Sweden,  Norrbottens byggförening, Billerud Karlsborg samt EU regionala utvecklingsfonden.  Norrbotniabanegruppen arbetar med information, opinionsbildning och lobbying i syfte att förankra projektet hos beslutsfattande aktörer.

Norrbotniabanan AB 2008 bildade Landstinget i Norrbotten och Region Västerbotten samt kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda ett gemensamt bolag, Norrbotniabanan AB, för att:- ge det fortsatta arbetet en tydlig juridisk och organisatorisk plattform - tydligt markera  allvaret i regionens egen ambition och engagemang för att genomföra  projektet

Norrbotniabanan AB och Norrbotniabanegruppen har ett fortlöpande samarbete.

Norrbotniabanan – den sista länken i den Botniska korridoren Norrbotniabanan är en 27 mil lång planerad järnväg mellan Umeå och Luleå som ansluter till Botniabanan, Malmbanan, Stambanan, Haparandabanan och det finska järnvägsnätet. Den nya kustjärnvägen binder ihop Sverige med Finland och nordvästra Ryssland, med sina enorma råvarutillgångar.  2013 beslöt EU att Botniska korridoren, inklusive Norrbotniabanan, skall ingå i det strategiska Europeiska stomnätet för järnväg, Core network. Det innebär att EU kan medfinansiera projektet med upp till 30% av byggkostnaden. Banan kommer att innebära att tyngre och längre tåg kan användas på en kortare och snabbare bana som ger driftsäkerhet i kombination med stambanan genom övre Norrland.  Mer än hälften av Norrbotniabanans nyttor kommer från effektivare godstransporter för befintliga företag. Norra Sverige har många och tunga industrier som står för en stor del av landets nettoexportvärde, både direkt och indirekt via vidareförädling i mellersta och södra Sverige.  För persontrafiken kommer Norrbotniabanan att medföra halverade restider mellan kuststäderna. Det ger bättre rekryteringsmöjligheter för företag och ökad valfrihet för människor.

Elisabeth Sinclair

Presskontakt Project leader 0911-696010