Uppskattat öppet hus

Uppskattat öppet hus

Vi är glada och smått överväldigade av uppslutningen på vår kundkväll igår. En kväll där vi fick tillfälle att tipsa och diskutera möjligheterna till en smartare energianvändning och samtidigt lära känna varandra närmare. Ett härligt startskott för vårt 25-årsjubileumsfirande!

Under gårdagskvällen träffade vi nästan 100 engagerade och intresserade kunder från bostadsrättsföreningar och företag på vårt öppna hus. Några av de mest populära stationerna var där vi personligen gick igenom energistatistik från vintern som gick, och den där besökarna fick lära sig om hur värmecentralen fungerar och samtidigt fick tips om hur du kan göra för att spara energi.

Föredrag med tips för att spara

Kvällens föredrag med praktiska tips om hur man kan spara energi i fastigheten, som energirådgivare Fredrik Håkansson höll i var populär och deltagarna ställde flera spännande frågor som Fredrik kunde fördjupa sig i. Fredriks presentation hittar du här nedan.

Ny tjänst för att spara energi

Flera var också nyfikna på vår nya tjänst Värmesmart som Per Sundberg och Martin Borgqvist från vår samarbetspartner NODA presenterade. Med tjänsten bestämmer du vilken inomhustemperatur du vill ha, sedan anpassar sig systemet så att du får rätt temperatur inomhus, oavsett utetemperatur och väderlek. Och samtidigt hjälper systemet att spara energi. Även här fick deltagarna möjlighet att få mer detaljerade frågor besvarade. Nodas presentation hittar du här intill.

Populär rundvandring på Solnaverket

Intresset för att följa med på rundvandring på Solnaverket var mycket stort. Vi gick flera turer och de som var med fick till exempel se en av värmepumparna som hjälpt till att värma oss i mer än trettio år med hjälp av värmen från renat avloppsvatten från Bromma reningsverk, vår pelletsanläggning som värmer oss vintertid, och kontrollrummet som alltid är bemannat, dygnet runt, året om. Även här fick vi många engagerade frågor om hur allt fungerar.

Framtidsspaning – mot 100 % förnybart

I ännu en av montrarna visade vi upp en modell av hur Solnaverket skulle kunna se ut i framtiden. Processerna kring ny detaljplan och miljötillstånd pågår och många spännande förändringar finns med i förslaget. Målet är att vår produktion ska bli helt förnybar och att hitta alternativ för att klara oss utan spillvattnet när Bromma reningsverk läggs ner. Vi förbereder också för att kunna ta in bränsle sjövägen och har därför planerat en plats för båtar att anlägga intill verket.

Besökarna fick också en chans att lära sig mer om näten av fjärrvärmerör som ligger i marken under våra fötter. Fjärrvärmenäten är den stora möjliggöraren i vår resa mot en helt förnybar produktion. Med deras hjälp kan vi plocka upp överskottsvärme runt om i våra städer.

Kvällens tävling – prisutdelning på gång

Många av er deltog också i kvällens tävling där första pris var ett år av vår tjänst Värmetrygg. Vi kontaktar den lyckliga vinnaren inom kort! Alla ni som var med och tävlade och prickade in alla rätt kan också se fram mot att bli kontaktade för att boka in en driftgenomgång av värmecentralen i er fastighet.

Tack för ert engagemang

Under kvällen fick vi massor av värdefull input från er om vilka behov som finns och förslag på hur vi kan hjälpa er ännu bättre. Det är vi verkligen tacksamma för! Nu är 25-årsjubileumet igång. Vi ser fram emot att fortsätta firandet tillsammans med er under året!

Presentation Fredrik Håkansson

Presentation Värmesmart - Noda