Norrenergi lanserar ny prissättning för fjärrvärme

Från och med den 1 januari 2014 inför Norrenergi en ny prissättning för fjärrvärme. Syftet med den nya prissättningen är att den ska vara enklare och mer rättvis än den gamla. Tanken är att det ska löna sig att spara när energin är som dyrast och sämst för miljön.

De senaste årens teknikutveckling när det gäller mätvärdesinsamling har öppnat helt nya möjligheter vad gäller prissättning. Idag mäts kundens faktiska energianvändning i realtid, vilket gör det möjligt att ta betalt på ett mer kostnadsriktigt sätt.

Genom den nya prissättningen ökar kundens möjligheter att påverka och därigenom skapas förutsättningar för att använda de gemensamma resurserna mer effektivt och optimera hela fjärrvärmesystemet.

Prissättningen består av en effektdel, en energidel samt ett temperaturtillägg, som sätts utifrån returtemperatur. Alla delar går att påverka vilket skapar incitament hos kunden att arbeta med effektiviseringar. Den som har en riktigt effektiv värmecentral, med mycket låg returtemperatur, berörs till exempel inte av något temperaturtillägg alls. Att mäta returtemperatur är också rättvist eftersom den inte påverkas av var i nätet kunden befinner sig.

Den stora nyheten är att energipriset under vardagar vintertid nu delas in i hög- och lågpris. Priset bestäms alltså utifrån vilken tid på dygnet det är.

- Vi vill att det ska löna sig för våra kunder att spara när energin är som dyrast och sämst för miljön. Genom hög- och lågpris speglar priset vad det faktiskt kostar att producera värmen. Samtidigt hoppas vi att kapade effekttoppar ska göra det möjligt att ytterligare minska användningen av fossilt bränsle, säger Mattias Tellrud, produkt- och säljchef på Norrenergi.

Den nya prissättningen ersätter normalprislistan och berör endast företagskunder och bostadsrättsföreningar. Privatkunder berörs inte.

För mer information se www.norrenergi.se/kundservice eller kontakta:

Mattias Tellrud, produkt- och säljchef, 08-475 04 16, mattias.tellrud@norrenergi.se

Monica Vilhelmson, kommunikationschef, 08-475 05 60, monica.vilhelmson@norrenergi.se

Norrenergi erbjuder trygg och bekväm fjärrvärme och fjärrkyla till kunder i Solna och Sundbyberg med omnejd. Vi satsar på förnybar energi och all vår värme och kyla är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Mer information om Norrenergi AB finns på www.norrenergi.se