Ny vd för Norrenergi AB

Ny vd för Norrenergi AB

Stefan Persson har utsetts till ny verkställande direktör för Norrenergi, Solna och Sundbybergs fjärrvärmebolag. Stefan efterträder Helene Biström och tillträder sin
tjänst den 1 oktober.

Stefan Persson kommer närmast från Forsmarks Kraftgrupp där han varit verkställande
direktör sedan 2009. Dessförinnan har Stefan innehaft andra uppdrag inom Vattenfall,
bland annat som chef för kärnkraftstaben på Elproduktion Norden, samt som chef för
Vattenfall Värme i Uppsala.

– Vi är mycket glada att vi har lyckats rekrytera Stefan Persson till Norrenergi. Vi rustar nu bolaget för framtiden genom att säkra tillgång till ny miljövänlig produktion som behövs i
våra växande städer. Stefan Perssons breda erfarenhet och kompetens kommer att betyda
mycket i det arbetet, säger Mats Andersson, ordförande i Norrenergi.

– Norrenergi levererar miljömärkt fjärrvärme till konkurrenskraftiga priser till boende och företag i Solna och Sundbyberg och Stefan passar väldigt bra för att utveckla vår miljöprofil, säger Torsten Svenonius, vice ordförande i Norrenergi.

– Fjärrvärme är mycket konkurrenskraftigt både ur ekonomiskt och miljömässigt perspektiv, säger Stefan Persson. Norrenergi ligger långt fram i utvecklingen och det känns oerhört inspirerande att få vara med och fortsätta utveckla städernas fjärrvärme och fjärrkyla
tillsammans med ägare, kunder och medarbetare i Norrenergi.

För ytterligare information:

Mats Andersson, ordförande i Norrenergis styrelse, telefon 070-521 61 27.

Torsten Svenonius, vice ordförande i Norrenergis styrelse, telefon 070-292 82 04.

Norrenergi AB förser Solna och Sundbyberg samt omnejd med fjärrvärme och fjärrkyla märkt Bra Miljöval. Företaget, som ägs av Solna och Sundbybergs städer, levererar årligen ca 1 TWh värme och kyla till ett värde av cirka 800 Mkr. Läs mer om Norrenergi på www.norrenergi.se.