Human right to technology - en modern företagsfilosofi råder på elektronikföretaget bq!

Från Sverige till Spanien och tillbaka igen. Det blev resan för Per Lindén som efter över 20 år i Madrid återvänder till Norrköping. Och han kommer med ett gediget uppdrag: att lansera det spanska elektronikföretaget bq på den skandinaviska marknaden.

Från usb-minnen till 3D-skrivare

bq föddes i Madrids universitetsvärld när sex studenter på Madrids tekniska universitet (Universidad Politécnica de Madrid) startade ett företag som tillverkade skräddarsydda usb-minnen åt företag. Företaget gick så bra att produktionen utvecklades till att omfatta både smartphones, surfplattor, 3D-printers men även en robotbyggsats med ett kretskort med öppen hårdvara. Merparten av de smartphones och surfplattor som produceras är androidbaserade men det finns även smartphonemodeller för Ubuntu och sufplatta för Windows. Många anser att Ubuntu; ett fritt Linuxbaserat operativsystem för mobila enheter, kommer att spela en central roll i utvecklingen av sakernas internet (internet of things). Ett teknikområde som ligger bq extra varmt om hjärtat.

Human right to technology

Sedan starten 2010 har bq vuxit fort, vid årsskiftet passerade företaget 1000 anställda. Det är en imponerande tillväxt med tanke på det ekonomiska läget, där bq lyser som ett ljus. Men varför klarar sig just bq så bra? Enligt Per ligger framgångsfaktorn bland annat i företagets gedigna satsning på kundservice:

”En integrerad del i bq:s varumärke är att, förutom att leverera värde för pengarna genom prisvärd teknik, också bistå med teknisk och kompetensmässig support även efter köp. På hemmamarknaden ligger vi i dagsläget på en 95-procentig kundnöjdhet, just för att vi är snabba på att serva våra existerande kunder.”

I Spanien ägnar sig företaget även åt s.k. educational robotics där bq besöker skolor och undervisar och utvecklar intresset för teknik tillsammans med eleverna. Och det planerar man att fortsätta med även i Sverige. Det är en satsning som, både i filosofi och praktiskt utförande, ligger helt i linje med den typ av verksamhet som redan bedrivs av exempelvis CoderDojo Norrköping. bq har också starka band till makerrörelsen, bl.a. genom företagets printbots där användaren kan skapa och spara projekt eller dela med andra i olika kombinationer i ett och samma ekosystem. Genom en 3D-skrivare kan användaren dessutom skriva ut delar och modifiera byggsatsen. Om ingen 3D-skrivare finns till hands kan delar beställas från bq:s hemsida. Och det är just det här; att satsa på att utbilda, dela och skapa teknik tillsammans med sina användare, som gör att bq som företag ligger precis rätt i tiden.

”Det hela tar vägar som vi inte hade kunnat tänka oss själva, vilket är det som är spännande. Värdet blir i slutändan större, användare bidrar med oväntade aspekter och driver utvecklingen framåt. Ett plus ett är verkligen lika med tre.”

Med sikte på Skandinavien med utgångspunkt Norrköping

Nu startar företaget upp i Norrköping med ambitionen att genom strategiska samarbeten sprida sig ut i Sverige och sedan vidare i Skandinavien, till en början genom online-försäljning. Att det blev just Norrköping grundar sig mycket i Per har rötter här men också att han ser en förändrad stad som visar en annan framåtanda sedan han sist bodde här:

”Jag är uppväxt här och har varit borta länge. Och jag ser en stor skillnad, det finns en annan puls nu, mycket unga människor som är ute och rör sig. Det finns även logistiska fördelar med att vara i Norrköping; det är nära, både till Stockholm och resten av landet, och det är en human storlek på stad med mycket duktiga, kreativa människor.”

Bq är även lite av en saknad pusselbit för Norrköpings tekniska näringsliv, som har många starka aktörer inom mjukvaruutveckling men få hårdvaruutvecklare med konsumentinriktning. Och Per ser möjligheter till framtida samarbeten med företagen här:

”För att det ska hända kreativa grejer måste man först riva en del murar och komma intill människor. Att finnas i en stad av Norrköpings storlek och i det sammanhang som Norrköping Science Park erbjuder är viktigt för att bygga informella kontakter som sen leder till samarbete."

Grundat: 2010

Antal anställda: 1000

Verksamhet: Teknologin gynnar människors utveckling, både nu och i framtiden. Därför är bq:s uppgift att föra teknologin närmare och att göra den tillgänglig för så många så möjligt.

VD: Rodrigo del Prado

General Manager Nordic: Per Lindén

Vill du veta mer om bq? Läs mer på www.bq.com

• bq