Med visualisering blir arkitektens planer begripliga för kunden

Visualisering har blivit en naturlig del av arbetet på en arkitektbyrå och en av de främsta i branschen använder verktyget fullt ut för att kommunicera med sina kunder. Senior project manager Hans Willehader, från arkitektbyrån BIG i Köpenhamn, gästade I-days på Visualiseringscenter C i Norrköping under vecka45 och berättade om byråns mest spännande projekt.

-Vi använder visualiseringen för att sätta våra byggnader i ett sammanhang och ge kunden ett mervärde, förklarade Hans Willehader. Den hjälper oss att förklara, beskriva, sälja och utbilda och helt enkelt få människor att fatta det vi vill beskriva.

BIG (Bjarke Ingels Group) grundades av Bjarke Ingels 2005 och är idag en världskänd arkitektbyrå. Med 75 personer på kontoret i Köpenhamn och 25 anställda i New York jobbar man med stora investerare som gärna satsar på byggnader som sticker ut. West 57 i New York och Sjöfartsmuseét i Helsingör är två av BIG:s pågående projekt och Hans Willehader tog publiken i domen med på en resa till några av de stora projekt man nyligen genomfört i Köpenhamn.

-Den sopsorteringsanläggning vi skapar idag ska stå klar 2016 med en skidbacke på taket och en anläggning som gör stora rökringar över Köpenhamn, berättade Hans Willehader stolt och visade visualiseringar av projektet. Det blir helt enkelt lite roligare om arkitekterna får ta ut svängarna.

Bjerget i den danska huvudstaden är ett annat känt landmärke där BIG hämtade inspiration från Himalaya när man skapade en helt ny typ av stansad stålfasad, med klättervägg på insidan. I närheten av de så kallade VM-husen byggdes senare 8-husen där korna betar intill den moderna stadsdel som blev en verklig utmaning för arkitekterna på BIG. Hans Willehader visade filmen där Bjarke Ingels med visualiseringens hjälp beskriver projektet och det ger åskådaren en aha-upplevelse när man ser byggnaden växa fram, lager-på-lager.

-Arkitekter vill att visualiseringen ska fungera överallt där vi vill visa upp våra projekt, sa Hans Willehader. Visualiseringsverktyget är jättehäftigt och har gjort jobbet som arkitekt ännu roligare. Vi hoppas att det snart kommer fram ännu mer användarvänliga program så att vi ännu bättre kan visa för våra kunder hur en byggnad hänger ihop. Verktyget är numera en självklar del i vårt arbete redan från starten i processen.

Kundnyttan var ett av de ämnen som även diskuterades i den efterföljande paneldiskussionen på i-Days. Och för att den ska bli optimal krävs ett närmare samarbete mellan forskare och användare.

-Det finns mycket teknik som inte används fullt ut och jag tycker vi ska bli bättre på att använda det som redan finns, sa Christina von Dorrien, Vd för The Interactive Institute. Idag är exempelvis simulatorer en självklarhet i flygbranschen och de skulle kunna bli till nytta på så många andra områden. Och visst blir vi hellre opererade av en kirurg som har gjort operationen många gånger om med virtuell träning än en läkare som gör det på dig för allra första gången.

Entreprenören Jonas Lindqvist menade att Sverige har en bra miljö för utbildningar på det här området och André Skagervik från reklambyrån Leon höll med om att Sverige står sig bra internationellt. Men på BIG finns delvis en annan syn på detta.

-De bästa på 3D på vår byrå kommer från Sydamerika, Harvard och Kina, sa Hans Willehader. Samtidigt tror jag att vi måste bli bättre på kontakter med forskning- och utveckling i framtiden.

i-Dayseftermiddagen i Norrköping innehöll också presentationer från bland andra The Interactive Institute och Linköpings universitet och i entréhallen kunde publiken avsluta dagen med mingel bland utställare från Agency9, Kinnarps, Leon och Configura.

i-Days är en serie inspirationsseminarier som arrangeras av Norrköping Science Park , Visualiseringscenter C och Marknadsbolaget i Fjärde storstadsregionen.

Text: Ulla Ericsson

• hans willehader