Nyinvigda lokaler skapar världsledande centrum för Tryckt elektronik

På måndagkvällen den 7 april förvandlades PEA-Manufacturing och Kåkenhus till festlokal när LiU och Acreo Swedish ICT bjöd in anställda, kunder och samarbetspartners för att fira att de nu flyttar samman i gemensamma lokaler i Sveriges vackraste Campusmiljö, Linköpings universitet i Norrköping.

Sammanflyttningen av LiU och Acreo skapar ett världsledande centrum för Tryckt elektronik i Norrköping. Att sitta i gemensamma och ändamålsenliga lokaler bidrar till att man får ett ännu tätare samarbete och därmed kan gå ännu snabbare från forskning till affärsnytta. Besökarna som bestod av representanter från såväl företag som universitetet och forskningsvärlden bjöds under kvällen på många intressanta och flera banbrytande exempel på forskning, produkter och tillämpningar baserade på Tryckt elektronik.

Wallenbergpriset 2014 tillkännagavs
Kvällens festligheter kröntes av tillkännagivandet att det prestigefyllda internationella Marcus Wallenberg-priset. I år tilldelats det professor Magnus Berggren vid Linköpings Universitet för hans fantastiska arbete med papperselektronik. Det är första gången sedan 2007 som en svensk forskare tilldelas detta pris. Prissumman är på hela 2 miljoner. Prisdeklarationen igår gjordes av Wallenberg-stiftelsens exekutiv sekreterare professor Kaj Rosén. Hans motivering kan läsas här på engelska.

Mer bilder från evenemanget hittar du här.

Foto: Crelle Photography

• pea manufacturing