TRYCKT ELEKTRONIK PÅ CONSUMER ELECTRONICS SHOW, LAS VEGAS

Ericsson, Acreo Swedish ICT och LiU kan nu visa att den mänskliga kroppen fungerar som överförare av information mellan tryckta etiketter och tjänster i en uppkopplad smartphone. Demonstrationen sker på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas, 7-10 januari.

Den unika tekniken innebär att digital information överförs från en tryckt etikett till en mobiltelefon med människokroppen som kommunikationskanal. Att vi nu kan visa att tekniken fungerar öppnar för många möjligheter att kommunicera med objekt enbart genom att röra vid dem. Informationen från objekten sänds sedan vidare från mobiltelefoner till olika Internettjänster för analys och lagring. Om tekniken exempelvis används för framtidens förpackningar skulle man kunna få ut information om kvaliteten på innehållet och förpackningens transporthistorik.

En betydande del av det tekniska utvecklingsarbetet har skett på Printed Electronics Arena-Manufacturing i Norrköping (PEA-M).

På CES visas demonstratorer för logistik, förpackningar och tryckta media (t ex posters) upp. CES är en av världens största mässor inom konsumentelektronik. Demonstrationerna genomförs i Ericssons monter av Jan Hederén, Ericsson, och Peter Dyreklev, Acreo Swedish ICT och kommer att ske kontinuerligt under hela CES, 7-10 januari i Las Vegas Convention Center, USA. Acreo kommer även att ha med andra tryckta elektroniska teknikplattformar för varierade tillämpningar.

Den nya tekniken är framtagen inom VINNOVAs UDI-program (Utmaningsdriven innovation) inom projektet ”Nya plattformar för kommunikation mellan mobiltelefon och tryckta smarta etiketter”. Projektet pågår 2012-2014 och syftar till att utveckla gröna kommunikationslösningar genom att utvidga möjligheterna i smarta telefoner med hjälp av smarta och dynamiska etiketter som kan samla in information.

Projektet drivs i samarbete mellan Acreo Swedish ICT, Linköpings universitet, Ericsson, PEAB, Bergendahls och Procordia m fl.

Läs mer om Tryckt Elektronik på printedelectronicsarena.com

Så fungerar tekniken
I den tryckta etikettens elektronik finns en identitet och ett litet tryckt batteri som gör det möjligt att skicka ut ett paket med data, ett kort meddelande eller en identitet. När du sätter fingret på etiketten skickas informationen genom din kropp till en hyperkänslig mottagare som, i det här fallet, sitter i mobilen. Ett litet paket med 128 bitar data räcker för att skapa ett enormt antal unika identiteter.

Det är inte ström som skickas genom kroppen, istället påverkas det elektriska fältet i kroppen som omfördelar laddning. Mobiltelefonen, som måste finnas i direkt närhet av kroppen – t ex i fickan eller i handen – har en mottagare som läser av signalen och skickar identiteten vidare till någon lämplig app i telefonen för vidare bearbetning. När identiteten väl har bekräftats av mottagaren kan vilken information som helst sedan skickas över.

Linköpings universitet har utvecklat mottagaren och Acreo Swedish ICT har utvecklat den tryckta etiketten. Ericsson har sedan tidigare intresserat sig för hur man skulle kunna skicka data mellan objekt, via kroppen och mobilen, och det är denna idé som nu utvecklats till ett fungerande koncept.

För Acreos del återstår arbetet att få ner kostnaden per etikett för att den stora massmarknaden ska kunna öppna sig. När det gäller mottagaren är de stora hindren övervunna och skulle kunna integreras vid mobiltillverkningen. Man kan också tänka sig en liten dongel som kopplas till telefonens usb-port.

• ericsson
  • tommy höglund