Pressmeddelande -

Kick-ass products och entreprenörs- och internetentusiasters Mecka, på frukost i Visualiseringscenter C

I morgon torsdag 11 november avslutar Norrköping Science Park sina "Breakfast @C" med storslagen amerikansk frukost och föredrag av Martin Källström, Twingly och Tomas Wennström, Sweden Social Webcamp. Två inspiratörer som tagit entreprenörskap och konferenser till helt nya nivåer.

Martin Källström från Linköpingsbaserade företaget Twingly kommer att presentera framgångssagan som företaget gjort, från nystartat företag till etablering på internationell marknad. Twingly har skapat en sökfunktion för bloggar som kopplar ihop bloggar med innehåll på webben. DN.se är en av otaliga nyhetssajter som använder sig av Twinglys tjänster, vid varje artikel kan du förutom att läsa innehållet även se vilka bloggar som skrivit något om ämnen som berörs i artikeln.

En annan populär funktion från Linköpingsföretaget är Twingly Channels där du som användare lätt kan följa de senaste ämnen som du är intresserad av. När Twingly själva beskriver sin verksamhet låter det så här:

We use this search engine as the basis for developing kick-ass products. Right now, the two most popular are Twingly Blogstream - a widget connecting traditional media to the Blogosphere, and Twingly Screensaver - a visual representation of the real-time state of the blogosphere.”

Tomas Wennström är en av upphovsmännen bakom Sweden Social Web Camp, en träff för Sveriges internetentusiaster där innehållet är helt deltagarstyrt. Konferensen har anordnats under sensommaren på en skärgårdsö i Blekinge skärgård två år i rad. Biljetterna har sålt slut på några få timmar och deltagarna har rest långväga för att vara med på årets bästa konferens inom webb och entreprenörskap. Allt startade förra sommaren när Tomas skrev en fråga på sin blogg om någon ville träffas, ta en öl och snacka om de senaste frågorna. Nästa morgon hade han 140 kommentarer under sitt blogginlägg. Till sist blev det 300 personer som var med på SSWC 2009. I år var siffran över 400. Träffen är en unconference, det vill säga att deltagarna på plats bestämmer agendan på konferensen.

Hör Tomas berätta mer om hur de arbetat med story-telling och crowd-sourcad organisation kring konferensen.

Börja sista dagen på Vecka 45 med att mingla, äta god frukost och ta del av det allra senaste. Vi kommer att få följa med på en spännande resa bland entreprenörer och entusiaster som visat att allt är möjligt!

Anmälan via länken

Kontaktperson: Ulrika Bäckström, Norrköping Science Park, ulrika@nosp.se, 011-264192.

Nosp.se

• Media, kommunikation

• norrköpings visualiseringscenter
  • nosp
  • sociala medier
  • interaktiva tjänster
  • twingly
  • sweden social web camp

Norrköping Science Park verkar för att skapa en kreativ och kunskapsintensiv miljö, som främjar entreprenörskap, nyföretagande och tillväxt. Våra profilområden är Visualisering, Tryckt elektronik och Interaktiva tjänster.