Norrköping först i Sverige att erbjuda "New Factory"

- Framgångsrik finsk modell ska ge nya samarbeten mellan företag och studenter

Verksamheten New Factory skapar möjligheter för företag att med hjälp av studenter utveckla sina idéer till framgångsrika marknadsanpassade lösningar. För studenter ger New Factory unik möjlighet att göra konkreta projekt i nära samarbete med näringslivet under studietiden. Under våren 2013 tas den finska modellen in i Norrköping Science Park, som alltså är först ut i Sverige.

New Factory är en öppen arena med labbmiljö som erbjuder näringslivet möjligheter att i olika projekt utveckla sina idéer tillsammans med studenter från Linköpings universitet, Campus Norrköping. I Finland har man bedrivit New Factory framgångsrikt under fyra år, där företag som t ex. Nokia, Microsoft och Metso har medverkat.

”Vi har tillsammans med Linköpings universitet och Norrköpings kommun sneglat på det finska konceptet under en längre tid och inspirerats starkt att ta in modellen, säger Åke Rolf, VD för Norrköping Science Park. ”Vi har ett universitet med stark forskning och ett näringsliv i framkant och det här innebär ytterligare ett verktyg som kan hjälpa företag att växa och utvecklas i Norrköping och regionen”, fortsätter han.

”New Factory är en viktig pusselbit i arbetet med att öka interaktionen mellan studenter och näringsliv. Ett långsiktigt mål för oss är att fler studenter etablerar sig i Norrköping efter examen, och att fler företag blir intresserade av att samverka med studenter”, säger Anne Revland, näringslivsdirektör, Norrköpings kommun.

”Norrköping är en kunskapsstad, med New Factory får vi en unik möjlighet att ytterligare stärka vår miljö för innovationer och entreprenörskap. Det blir en viktig del i vårt tillväxtarbete, och ett gott exempel på den nära samverkan som finns mellan kommunen, näringslivet och Linköpings universitet”, säger Eva Andersson, kommunalråd.

Företag som har en idé som man vill ha hjälp med att utveckla tar kontakt med New Factory. Via programmen vid LiU Norrköping kan studenter ansöka om att arbeta med projektet i New Factory. Projektarbetet ger högskolepoäng. Det unika med New Factory är att det finns möjlighet för företagen att efter projekttidens slut – 4-6 månader – köpa loss resultaten av studenternas arbete i form av en licens

”Att ytterligare knyta utbildningar och arbetsliv närmare i konkreta aktiviteter är viktigt för Linköpings universitet. Det stärker vår roll som en banbrytande utbildningsförnyare", säger Helen Dannetun, Rektor vid Linköpings universitet.

"Det är spännande att få importera och introducera ett bevisat framgångsrikt koncept från vårt östra grannland. Flera lärosäten i Sverige är på gång att göra detsamma och som pionjär är det glädjande att vi får fler efterföljare. Nordiskt samarbete när det är som bäst", fortsätter Göran Felldin, Samverkansdirektör vid Linköpings universitet.

New Factory drivs av Norrköping Science Park i samarbete med Linköpings universitet och Norrköpings kommun. Det startar fullt ut hösten 2013, dessförinnan genomförs pilotprojekt.

För mer information:
Verksamhetsansvarig New Factory: Fredrik Borgsjö, Norrköping Science Park, 070-26 26 11, fredrik.borgsjo@nosp.se
Näringslivsdirektör, Norrköpings kommun: Anne Revland, 011-15 15 02, anne.revland@norrkoping.se
Pressansvarig: Ulrika Bäckström, Norrköping Science Park, 011-26 41 92, ulrika.backstrom@nosp.se
Linköpings universitet: Mattias Severin, Prefekt, ITN, Linköpings universitet, 011-36 36 55, mattias.severin@liu.se

• new factory
  • campus norrköping
  • starta företag
  • norrköpings kommun
  • näringslivskontoret norrköpings kommun
  • demola

Norrköping Science Park stimulerar entreprenörskap och innovation genom att erbjuda unika resurser i Sveriges mest kreativa miljö, där nya och växande kunskapsföretag skapar möjligheter för framtiden tillsammans med forskningen och utbildningarna vid Linköpings universitet.