Pilotprojekt i hamn – Demola East Sweden går live vid Linköpings universitet, Campus Norrköping efter sommaren

Torsdag 30 maj kommer resultaten från vårens pilotprojekt inom Demola East Sweden att pitchas av studenterna själva. På Cnema i Norrköping träffas ett 100-tal gäster som bland annat kommer att få lyssna till Landshövdingen i Östergötland, politiker, rektor vid LiU och företrädare för bl a Ericsson om varför Demola är ett viktigt verktyg för universitetet, näringslivet och vår region som helhet.

”Det har varit väldigt nyttigt att följa pilotprojekten under våren”, säger Fredrik Borgsjö på Norrköping Science Park, verksamhetsansvarig för Demola East Sweden. ”Vi har fått värdefull kunskap om projektprocessen och hur vi kan arbeta för att utveckla det här när vi i augusti går in i skarpt läge på universitetet. Dessutom har vi mött stort intresse från andra lärosäten och kommuner i landet”, fortsätter Fredrik.

Demola har haft pilotprojekt igång under våren 2013. I augusti är det dags att gå live vid Linköpings universitet och ansökningstiden till Demola för studenterna pågår mellan 1 juli och 28 augusti. Nu pågår arbete med att förbereda inför antagningar, färdigställa informationsmaterial samt den labbmiljö i Strykbrädan i Norrköping där studenterna ska genomföra sina projekt.

Bland talarna den 30 maj finns Helén Dannetun, rektor vid Linköpings universitet, Eva Andersson, kommunfullmäktiges ordförande i Norrköpings kommun och Ronald Ingman från Ericsson. De kommer att ge sin syn på betydelsen av Demola för näringslivsutveckling. På plats finns flera representanter från olika delar av regionens näringsliv såväl som från Näringsdepartementet och Tillväxtverket.

Träffen inleds med lunch kl 12.00 i visualiseringscenter C, Kungsgatan 54 och programmet börjar i Huvudrollen på Cnema, Kungsgatan 56 kl 13.00. Det pågår fram till kl 15.00. Fullständigt program finns på nosp.se.

Projekt som presenteras är: ”Green Division” – en bränsleapp som visar faktiska kostnader för att köra korta sträckor med sin bil, ”Promil” – en utvecklad design av befintlig elstolpe för elbilar och ”Luftens hjältar” – ett infovisualiseringsverktyg för att illustrera besöksdata hos Visualiseringscenter C.

Kontaktpersoner
Fredrik Borgsjö, Norrköping Science Park, verksamhetsansvarig Demola East Sweden: fredrik.borgsjo@nosp.se, 0708-26 26 11.
Ulrika Bäckström, pressansvarig Norrköping Science Park, ulrika@nosp.se, 11-26 41 92.

Om Demola East Sweden

Demola East Sweden skapar möjligheter för företag att med hjälp av studenter utveckla sina idéer till framgångsrika marknadsanpassade lösningar. Det är en öppen arena med labbmiljö där studenter från Linköpings universitet, Campus Norrköping arbetar i programöverskridande konstellationer under 4 månader för att ge en idé sin bästa lösning. Demola East Sweden drivs av Norrköping Science Park i samarbete med Linköpings universitet och Norrköpings kommun.

• demola east sweden
  • norrköpings visualiseringscenter
  • cnema
  • campus norrköping
  • informationsvisualisering
  • demola

Norrköping Science Park möjliggör entreprenörskap och innovation för hållbar tillväxt.