Skarp start för kreativt innovationslabb

Nu inviger vi Demolamiljön – framtidsverkstaden där studenter och näringslivet möts i gemensamma projekt! Här ska studenter utveckla nya spännande lösningar åt bland andra SAAB. Den 29 augusti kl 15.00 invigs Demolamiljön i Strykbrädan. På plats finns såväl studenter som företrädare för näringslivet, Norrköpings kommun och Linköpings universitet.

- Demola East Sweden är ett lysande exempel på det positiva som händer i Norrköping och den potential som finns i samverkan mellan näringsliv, universitet och kommun. Jag är stolt och glad när vi idag inviger Demolamiljön och tar ytterligare ett steg i utvecklingen av tillväxtnoden Strykbrädan. Här kommer studenter och näringsliv att mötas i praktiken, här kommer kreativitet och innovationskraft att flöda, minst lika kraftfullt som Strömmen utanför, säger Anne Revland, näringslivsdirektör, Norrköpings kommun.

- Vi är oerhört nöjda över att kunna ta klivet från vårens pilotprojekt till att gå live med Demola East Sweden i Norrköping nu. Satsningen på en ny form av samarbete mellan universitet och näringsliv har fått ett fantastiskt gensvar från alla inblandade parter, och vi ser fram emot att låta studenterna sätta igång att producera nya spännande lösningar åt regionens och Sveriges näringsliv, säger Fredrik Borgsjö, verksamhetsansvarig Demola East Sweden.

Invigningen börjar kl 15.00 med bandklippning och tal av bland andra Anne Revland, näringslivsdirektör Norrköpings kommun. I samband med invigningen kommer Almi att dela ut SKAPA-priset till vinnande företag i regionen. Eftermiddagens program fortsätter med öppet hus och mingel i Strykbrädan, med möjlighet att träffa en rad olika entreprenörer och tillväxtfrämjare.

Mer information:
Ulrika Bäckström, kommunikationsansvarig Norrköping Science Park, 011-26 41 92
AnnaKarin Norberg, informatör näringslivskontoret Norrköpings kommun, 011-15 15 08

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Demola East Sweden är ett koncept med ursprung i Finland och ingår i ett internationellt nätverk. Med hjälp av studenter låter Demola företag utveckla sina idéer till marknadsanpassade lösningar. Skräddarsydda projektgrupper med studenter från olika utbildningar vid Linköpings universitet arbetar under fyra månader för att utveckla de optimala lösningarna. Demola East Sweden är ett samarbete mellan Linköpings universitet, Norrköping Science Park och Norrköpings kommun.

Strykbrädan är noden för Norrköpings näringslivsutveckling. Det är platsen för möten i stort och smått, för den entusiastiske idébäraren till den erfarne entreprenören. Här finns en rad verksamheter som främjar företagande och tillväxt. Demolamiljön blir en viktig förstärkning av huset, av såväl samarbeten som innovationsutveckling!

• demola
  • demola east sweden
  • strykbrädan
  • starta företag

Norrköping Science Park möjliggör entreprenörskap och innovation för hållbar tillväxt.