Helen Sjöholm Foto Anna-Lena Ahlström

HELEN, ANDREAS & JACKE!

Den mångsidiga och skönsjungande Helen Sjöholm möter den rutinerade scenräven Andreas Nilsson och underhållaren, kåsören och rimmaren Jacke Sjödin. Det kan inte bli annat än en lördagseftermiddag det slår gnistor om! Högt och lågt, humor och allvar, sång och monolog i en skön och njutbar blandning.

Konserten med Norrköpings Symfoniorkester äger rum på lördag eftermiddag i De Geerhallen i Norrköping.

Helen Sjöholm har framträtt i mängder av produktioner för scen, film och tv. Hon har fått guldmasker och många andra priser och utmärkelser och gjorde en oförglömlig Gabriella i ”Så som i himmelen”.

Andreas Nilsson är skådespelare, sångare och artist. Han har gjort mängder av roller på olika scener, i många år som en i REA-gänget. Hans röst är också flitigt använd bland annat inom dubbning av film och inläsning av ljudböcker.

Jacke Sjödin är textförfattare, kåsör och estradör och showar i många olika konstellationer. Han är en rimmare av rang och brukar bland annat rimsammanfatta konferenser och kongresser.

-Det blir en konsert fylld av skratt och allvar, trams och vett, rim och reson, skönsång och definitivt mindre skön sång, säger de tre artisterna.

Dirigent vid konserten är Hans Ek, som de senaste 25 åren varit en förgrundsgestalt i gränslandet mellan den klassiska musiken, jazz, pop och folkmusik. Det senaste samarbetet med SON är inspelningen av konstnären och artisten Jenny Wilsons album Exorcism II.

Under åtta kvällar i oktober och november ges också konserten för Norrköpings kommuns 11 000 anställda.

Lördag 28 oktober kl 15.00 De Geerhallen

Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent Hans Ek
Solister Helen Sjöholm, Andreas Nilsson, Jacke Sjödin

Dmitrij Kabalevskij - Colas Breugnon, uvertyr
Jimmy Giuffre - Välkomna (Four Brothers)
Jerry Hermann - I belong here ur The grand tour
Chris Martin - Fix you
Johan Söderqvist - Eli’s theme ur Låt den rätte komma in
Elvis Costello - I almost had a weakness
Benny Andersson/Björn Ulvaeus Du måste finnas ur Kristina från Duvemåla

Dmitrij Sjostakovitj - Moscow Cheryomushki, svit
Nick Cave - Where the wild roses grow
Elvis Costello - Veronica
Aram Chatjaturjan - Maskeraden, svit
Benny Andersson/Kristina Lugn - Nu mår jag mycket bättre
Barry Gibb/Maurice Gibb/Robin Gibb Islands in the stream
James Horner - My heart will go on ur Titanic

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef Scenkonst Öst +46(0)11-218638
Maria Turdén

Presskontakt Innehållsproducent med PR-ansvar Norrköpings Symfoniorkester +46 (0)11 21 86 66 / +46 (0)73-642 94 58

Norrköpings Symfoniorkester (SON) är en av de mest spännande orkestrarna i Skandinavien.

Med utlandsturnéer och omfattande antal inspelningar har SON stor respekt och betydelse både lokalt och internationellt.

SON grundades 1912 och har idag 85 musiker. Genom sin långa och anrika historia har orkestern givetvis en central plats i regionens kulturliv. Orkesterns hemvist är De Geerhallen, som ligger i Norrköpings unika, historiska industrilandskap. Konserthuset är inrymt i en gammal pappersfabrik, nu varsamt ombyggd till ett förstklassigt konserthus. Orkesterns andra hemmascen är Crusellhallen i Linköping Konsert & Kongress.

SONs historia präglas av både tradition och förnyelse. Repertoarens tyngdpunkt ligger på de stora romantikerna från Beethoven till Mahler. 1900-talsmusiken fram till idag är lika viktig som att spegla den svenska och nordiska musiken.

Orkestern har turnerat i Japan, Kina och i Europa samt deltagit i internationella festivaler i Österrike och Italien och har under många år deltagit i Tonsättarfestivalen i Stockholms Konserthus.

SON har också en omfattande verksamhet för barn och ungdomar och bjuder varje år in ca 20 000 förskole- och skolelever till skolkonserter, studiebesök och andra samarbeten där eleverna också får medverka i konsertproduktioner.

Norrköpings Symfoniorkester ingår, tillsammans med Östgötateatern och Östgötamusiken i Scenkonst Öst.

Norrköpings Symfoniorkester
Holmengatan 14