Sigrid Vetleseter Bøe Foto Martin Hedström

Musik i sommarkväll

På fredag, 25 augusti, bjuder Norrköpings Symfoniorkester in till Musik i sommarkväll i De Geerhallen. En konsert i operans tecken, som nu blivit tradition, och är ett samarbete med Vadstena-Akademien.

Solister är den norska sopranen Sigrid Vetleseter Bøe och svenske Sebastian Durán, baryton.

Sigrid Vetleseter Bøe har under säsongen 2016-2017 bland annat sjungit i Trollflöjten på Kungliga Operan och hon gjorde succé i föreställningen Kär och galen på Vadstena-Akademien 2016. Sebastian Durán sjöng rollen som Jack Worthing i sommarens bejublade föreställning The Importance of Being Earnest på Vadstena-Akademien. Han har tidigare också bland annat sjungit i Don Giovanni på Malmö Opera.

Programmet på fredag består av operapärlor och sånger av Wagner, Grieg, Peterson-Berger, Leoncavallo och Verdi.

Dirigent är Joachim Gustafsson som har samarbetat med de flesta svenska orkestrarna och operahusen och har flera gånger tidigare samarbetat med SON.

Programvärd är Vadstena-Akademiens konstnärlige ledare Nils Spangenberg.

Konserten har fri entré.

Fredag 25 augusti kl 20.00 De Geerhallen Norrköping

Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent Joachim Gustafsson
Solister:
Sigrid Vetleseter Bøe sopran
Sebastian Durán baryton
Programvärd Nils Spangenberg

Program:
Wagner Den flygande holländaren, uvertyr
Wagner Dich teure Halle “Elisabeths hälsningssång” ur Tannhäuser
Wagner O du mein holder Abenstern “Sången till aftonstjärnan” ur Tannhäuser
Grieg Fyra norska danser (Arr H Sitt)
Grieg En dröm ur 6 sånger
Peterson-Berger Alltjämt de mäktiga fjäll ur operan Arnljot
Leoncavallo Intermezzo ur Pajazzo
Leoncavallo duett Silvio/Nedda ur Pajazzo
Verdi I vespri siciliani, uvertyr

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef Scenkonst Öst +46(0)11-218638
Maria Turdén

Presskontakt Innehållsproducent med PR-ansvar Norrköpings Symfoniorkester +46 (0)11 21 86 66 / +46 (0)73-642 94 58

Norrköpings Symfoniorkester (SON) är en av de mest spännande orkestrarna i Skandinavien.

Med utlandsturnéer och omfattande antal inspelningar har SON stor respekt och betydelse både lokalt och internationellt.

SON grundades 1912 och har idag 85 musiker. Genom sin långa och anrika historia har orkestern givetvis en central plats i regionens kulturliv. Orkesterns hemvist är De Geerhallen, som ligger i Norrköpings unika, historiska industrilandskap. Konserthuset är inrymt i en gammal pappersfabrik, nu varsamt ombyggd till ett förstklassigt konserthus. Orkesterns andra hemmascen är Crusellhallen i Linköping Konsert & Kongress.

SONs historia präglas av både tradition och förnyelse. Repertoarens tyngdpunkt ligger på de stora romantikerna från Beethoven till Mahler. 1900-talsmusiken fram till idag är lika viktig som att spegla den svenska och nordiska musiken.

Orkestern har turnerat i Japan, Kina och i Europa samt deltagit i internationella festivaler i Österrike och Italien och har under många år deltagit i Tonsättarfestivalen i Stockholms Konserthus.

SON har också en omfattande verksamhet för barn och ungdomar och bjuder varje år in ca 20 000 förskole- och skolelever till skolkonserter, studiebesök och andra samarbeten där eleverna också får medverka i konsertproduktioner.

Norrköpings Symfoniorkester ingår, tillsammans med Östgötateatern och Östgötamusiken i Scenkonst Öst.

Norrköpings Symfoniorkester
Holmengatan 14