FLYBE TAR ÖVER NORRKÖPING - HELSINGFORS

Europas ledande regionala flygbolag – Flybe kommer från den 30 oktober att trafikera flyglinjen mellan Norrköping och Helsingfors. Flybe köpte tillsammans med Finnair i augusti Finncomm Airlines som fram t.o.m. 29 oktober trafikerar flyglinjen mellan Norrköping och Helsingfors.

Flybe är Europas största regionala flygbolag och hade 2010 över 7 miljoner resenärer. Samägandet i Flybe Nordic mellan Flybe och Finnair innebär att Flybe fortsätter samarbeta med Finnair vilket medför att resenärer fortsatt flyger den snabbaste vägen till Asien från Norrköping. Flyglinjen mellan Norrköping och Helsingfors har under de senaste två åren visat på stadig passagerartillväxt, något som Flybe tänker fortsätta utveckla. Mike Rutter, VD, Flybe Europe, säger;

- Flybe är fokuserade på att etablera Flybe som det största regionala flygbolaget i Norden och Baltikum. Vi erbjuder kunderna ett större utbud som framhäver tidigare förbisedda värden inom den regionala flygmarknaden. Vår prisstruktur uppmuntrar t.ex. resenärer till att boka tidigt.

Flybe är ett regionalt lågprisflygbolag och erbjuder flygbiljetter mellan Norrköping och Helsingfors från 499:-/enkel resa inkl. flygskatter. Flybe kommer att trafikera flygsträckan med flygplan av typen ATR42/ATR72. Samma typ som används idag på flygsträckan. Flybe kommer att erbjuda två avgångar/ankomster varje vardag, samt en avgång/ankomst på söndagarna mellan Norrköping och Helsingfors. Avgångstiderna justeras från 30 oktober till att bättre passa pendlare som reser till och från Helsingfors i båda riktningarna.

- Norrköping flygplats är förstås mycket nöjda med att vi får en ny större aktör till flygplatsen. Flybe har sedan tidigare visat upp en lyckad affärsmodell i Storbritannien och vi är därför övertygade att Flybe kommer att bli ett stort lyft för alla Östgötar som flyger till Helsingfors såväl som för de som flyger till Asien från Norrköping, säger Mari Torstensson, VD, Norrköping flygplats.

Mike Rutter tillägger;

- Det glädjer mig att kunna berätta att försäljningen av flygbiljetterna på flyglinjen mellan Norrköping och Helsingfors går väldigt bra och vi ser fram emot att välkomna alla nya passagerare ombord på Flybe i slutet av Oktober.

Flybe

För vidare Flybe pressinformation, eller för att genomföra en intervju, vänligen kontakta Flybe´s mediabyrå.

Telefon; +358 40~450 9490

E-post; flybemediadesk@miltton.fi

Norrköping flygplats

Mari Torstensson, VD

Telefon; +46 11 15 37 11

Om Flybe

• Flybe är Europas största och mest framgångsrika regionala flygbolag med 192 flyglinjer i 12 länder. Flybe erbjuder 75 avreseplatser, 38 i Storbritannien och 37 andra europeiska flygplatser.
  • Flybe är listat på börsen i London sedan december 2010.

Utnämningar/priser:

- 2011 Ordförande och VD, Jim French, tilldelades av den amerikanska tidskriften Aviation week, Commercial Air Transport Laurate. Jim French blev även invald i den brittiska resenäringens "hall of fame".

- 2011 Bästa kortdistans flygbolag för andra året i rad – Business Travel Awards.

- 2010 Bästa kortdistans flygbolag och bästa miljöinitiativ – Business Travel Awards.

- 2009 Utnämnd till Europas regionala flygbolag nummer 1 och som världens bästa oberoende regionala flygbolag – 2009 Airlines Business Regional Rankings.

- 2009 Enda Brittiska flygbolag som platsade i tidskriften Forbes top 10 lista i punktlighet.

- 2009 Årets regionala flygbolag – Air Transport World.

• I augusti 2011, köpte Flybe tillsammans med Finnair flygbolaget Finnish Commuter Airlines (Finncomm). Flybe äger 60% och Finnair 40%.
    • Flybe genomförde i Juli 2010 en miljardorder i dollar för upp till 140 flygplan av bl.a. Embraer 175. Den första beräknas levereras hösten 2011.
    •  Flybe lanserade flygindustrins första Ekomärkningssystem 2007.