Fritidsresor: Rekord för Norrköpingschartern: försäljningen upp 96 procent

Fritidsresor visar försäljningsrekord inför vintern med 96 procent fler sålda resor. Aldrig tidigare har så många charterresor sålts med avresa från Norrköping.

- Satsningen på Norrköping som charterbas med rättvända flyg, det vill säga avresa på morgonen och hemkomst på kvällen, har fått ett enormt gensvar bland regionens resenärer, säger Bassam el Mattar, Fritidsresors Sverigechef.

Trots signaler om vikande ekonomisk konjunktur, fortsätter bokningarna att strömma in till Fritidsresor. Den stärkta svensk kronan, förra vinterns kalla väder och framgångsrika produktlanseringar är några av anledningarna till att restrenden håller i sig.

Totalt är redan närmare tre av fyra vinterresor från Norrköping bokade hos Fritidsresor. Detta trots att utbudet av resor mer än fördubblats jämfört med förra vintern.

- Det känns mycket bra att marknaden svarar och väljer att flyga från Norrköping när vi nu har ett charterutbud som börjar bli förenligt med Sveriges fjärde största upptagningsområde, säger Mari Torstensson, vd på Norrköping flygplats.

Populäraste veckorna att resa är jul- och nyår samt sportlovet. Gran Canaria toppar försäljningen.

Till sommaren fortsätter Fritidsresor satsningen på Norrköping med rättvända flyg. Antalet platser ökar med cirka 6000, närmare 75 procent fler än i somras. Totalt erbjuder Fritidsresor sju sommarresmål. Norrköping flygplats blir därmed arrangörens största regionala flygplats.

Fritidsresor från Norrköping flygplats:

Vintern 2011/12: Gran Canaria, Tenerife och Egypten.

Sommaren 2012: Bodrum (nyhet), Antalya, Kreta, Cypern (nyhet), Mallorca, Rhodos och Samos (nyhet).

Pressbilder:

För mer information:

Peter Hellström, informatör på Fritidsresor: 0761-049971, 08-7207496.

Mari Torstensson, VD/Flygplatschef, Norrköping flygplats: 011-153711.

___________________________________________________________________________________________________________________

Fritidsresor är Sveriges ledande researrangör med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder paketresor med charterflyg, reguljärflyg och tåg, enskilda flygbiljetter och hotellbokningar. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic.

Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc.

TUI Travel Plc har 30 miljoner kunder per år, 50 000 anställda och erbjuder resor från 25 länder.