Travhästar från USA och Frankrike för Elitloppet 2016 landar i Norrköping

Elitloppet pågår den 27-29 maj på Solvalla. För första gången kommer det nu travhästar inflygande direkt till Sverige från USA och även från Frankrike.

Nu står det klart att de amerikanska hästarna kommer att landa i Norrköping.

Redan den 23 maj sent på kvällen, ca kl 21.50 kommer det att landa en Boeing 747 på Norrköping Airport, som kommer in direkt från New York.

Flygplansmodellen som är riktigt stor, höll i många år titeln som världens största flygplan. Planet är 70 meter långt och har en spännvidd på på cirka 65 meter mellan vingspetsarna och det väger olastat cirka 280 ton. Ombord kommer det att finnas ca 12 travhästar av världsklass.

I de ursprungliga planerna skulle planet landa i Göteborg, men Solvalla ville att planet skulle landa i Norrköping, då det sparar flera timmars resväg för de amerikanska hästarna. Ett plus är också att det är en smidig hantering av hästarna i Norrköping.

Planet får landa i Norrköping sedan flygplatsen omcertifierades till en flygplats med kod 4E hösten 2015.Norrköping Airport är också en av få svenska flygplatser som är godkänd gränskontrollstation för införsel av hästar.

- Det ska bli riktigt spännande att få hit ett så stort flygplan, säger Mari Torstensson, Vd på Norrköping Airport. Det blir det största flygplan som någonsin landat här.

I slutet av samma vecka kommer också ett antal travhästar från Frankrike att landa i Norrköping, för att sedan ta den korta sträckan landvägen upp till Solvalla.

Norrköping flygplats erbjuder totalt 15 destinationer och ägs sedan 2006 av Norrköpings kommun. Norrköping flygplats är även Sveriges äldsta flygplats för trafikflyg. Norrköping flygplats erbjuder reguljärflyg till Helsingfors och Visby (sommartrafik). Under sommarsäsongen erbjuds chartertrafik till Antalya, Kroatien, Cypern, Azorerna, Rhodos, Kreta och Mallorca, Sardinien. Vintertid erbjuds chartertrafik till Gran Canaria 3ggr/v och Teneriffa. Norrköping flygplats erbjuder även en fraktlinje till New York via Reykjavik.